Bij non-woven denk je al gauw aan vilt, maar kende je ook boombastdoek en textiel uit een spuitbus? Of wat dacht je van een jurk van plantwortelen? Non-woven is veelzijdig en duurzaam. Inge Bosman blogt erover in een verslag van het najaarssymposium van de Textielcommissie.
Als je aan archeologie denkt, denk je mogelijk niet aan kleding. En dat is met een reden! Archeologische textielvondsten krijgen zelden de aandacht die ze echt verdienen. En bijna nooit worden ze in relatie tot kunst- of kostuumgeschiedenis bekeken. Het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’ wil daar verandering in brengen.
Duurzaamheid van materialen en welzijn van mens en dier staan steeds meer in de belangstelling. Jonge ontwerpers experimenteren met minimalistische ontwerpen, pasvorm en productiemethode. Tijdens de Fashion Week van 2014 was dit goed te zien bij ontwerper Kim Bakker.
In de laatste dertig jaar heeft een enorme groei plaatsgevonden in de hedendaagse modewereld, met name in Indonesië. Een aantal ontwerpers grijpt terug op lokale textieltradities in combinatie met hedendaagse verhalen, of gaan mee in globale trends en materialen. Lees in dit blog verder over welke Indonesische ontwerpers je in de gaten moet houden.
De vrouwen op de affiches van Alphone Mucha werden veelal afgebeeld in losvallende gewaden die weinig met de destijd populaire Parijse mode te maken hadden. De Parijse mode was traditioneler, maar ontwikkelde zich zeker in Mucha's tijd in sneltreinvaart.
Is mode het instrument? Dat is de kernvraag die gesteld werd tijdens de besloten workshop ‘Decolonizing Fashion’ – een intiem event waarin een divers netwerk samenkwamen. In dit blog neemt conservator Daan van Dartel je mee in dit dynamisch en divers gesprek.
Afrikaanse mode bestaat niet. Net zo min als Europese mode. Wat wel bestaat zijn de vele verschillende innovatieve en vooral enthousiaste ontwerpers die hun eigen hedendaagse blik werpen op kleding en heritage. In de tentoonstelling Fashion Cities Africa worden vier Afrikaanse steden onder de loep genomen met oog op het gevarieerde modebeeld dat zij produceren.
Mode en duurzaamheid lijken haaks op elkaar te staan. De mode-industrie blinkt uit in het uitbuiten van menselijke arbeid en natuurlijke hulpbronnen. Het is een grote uitdaging om het complexe modesysteem duurzamer en ethischer te maken. Er is hoop! Langzaam aan kunnen we het met elkaar veranderen en verduurzamen.