Initiatieven voor een schonere mode-industrie

&Other Stories recycling campagne

In mijn vorige blog heb ik naar aanleiding van voorbeelden uit de Nederlandse mode- en kostuumcollecties het verloop van hergebruik laten zien en hoe de insteek veranderde van standaard gebruik en noodzaak naar de eerste duurzame initiatieven in de tweede helft van de 20ste eeuw. Maar welke initiatieven worden er vandaag de dag onderzocht om bij te dragen aan een schonere mode-industrie?

De mode-industrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie van de wereld. Het is tot nu toe gebleken dat het lastig is om binnen de mode-industrie helemaal duurzaam te opereren. Dit komt mede door een systeem waar de toevoer wordt bepaald door een cyclus van trends die op hoog tempo blijven veranderen. Het is echter ook noodzaak dat de industrie hier zelf veranderingen in aanbrengt op elk level van de keten. Ingewikkeld is het wel, de kledingindustrie geeft wereldwijd 1 op de 6 werkende een baan, van katoenveld tot de fabrieken. [1]

Gelukkig zijn er wereldwijd verschillende initiatieven die de strijd aan gaan om de industrie een stukje schoner te maken, van kleinschalig tot grote bedrijven als H&M.

Duurzaamheid is een groot en complex onderwerp waar pagina’s vol over gepubliceerd worden; vindt hieronder een paar voorbeelden.

Hergebruik

In mijn eerdere blog vertelde ik dat het vroeger gebruikelijk was om textiel her te gebruiken voor nieuwe japonnen. Door de wegwerpmaatschappij, die zich sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw in rap tempo ontwikkelde, is er een enorme toename van overproductie en worden er tonnen aan kleding weggegooid. Als statement tegen de overproductie gebruikte designers Viktor & Rolf hun overgebleven textiel uit eerdere collecties als basis voor hun meest recente couture collectie. Ook grote high-street ketens als &Other Stories moedigen de consument aan om hun oude kleren in te leveren zodat deze gerecycled kunnen worden.

Viktor&Rolf A/W 2016: Vagabonds
Viktor&Rolf A/W 2016: Vagabonds

Schaarste

De explosieve groei van de industrie zorgt er ook voor dat we onze natuurlijke bronnen uitputten, zo ver zelfs dat we er rekening mee moeten houden dat we deze niet meer kunnen herstellen. Nieuwe productiemethodes zijn dan ook essentieel. De productie van katoen is enorm vervuilend, mede name de extreme hoeveelheden water die gebruikt worden. Het Centre of Expertise van ArtEZ, Future Makers, werkt met verschillende partners aan de productie van hennep garen voor de mode-industrie. Een productieproces dat schoner is en minder water nodig heeft.

De productie cyclus van hennep garens van het Closing the Loop project
De productie cyclus van hennep garens van het Closing the Loop project

Een totaal andere manier van produceren is het 3D-printen. Bekend is dat het een techniek is die voor veel verschillende toepassingen ingezet kan worden. De bekendste Nederlandse ontwerper die vroeg in haar carrière al werkte met 3D-printen is Iris van Herpen.

Iris van Herpen, A/W 2011: Escapisme, Centraal Museum Utrecht
Iris van Herpen, A/W 2011: Escapisme, Centraal Museum Utrecht

Het modesysteem op de schop

Mode beweegt volgens een systeem dat door de snelle kopie-industrie niet meer goed werkt. Van oorsprong werden modeshows gehouden voor inkopers en gaf modehuizen de kans om in 6 maanden de collecties voor de winkels te maken. Vandaag de dag gaat de kopie-industrie draaien zodra de grote modehuizen hun collecties getoond hebben. Zo kan de Zara binnen 3 weken een nieuwe collectie in de winkels leveren – veel sneller dan het modehuis dat kan. Nederlandse initiatieven die op een andere manier kijken naar dit systeem zijn bijvoorbeeld Monique van Heist. Zij voegt kledingstukken toe aan een vaste collectie, waardoor deze voor een ongelimiteerde periode verkrijgbaar blijven. Een duidelijke tegenreactie op het systeem van vandaag de dag.

Monique van Heist, Bagdress, 2007, Museum Rotterdam
Monique van Heist, Bagdress, 2007, Museum Rotterdam

Overzicht hellofashion collectie
Overzicht hellofashion collectie

De overheid grijpt in

Naast de initiatieven binnen de industrie zelf zien de overheden ook de noodzaak voor een schonere industrie. Deze zomer tekenden ruim 55 bedrijven het Convenant Duurzame Kleding en Textiel waarin de bedrijven beloven in 2020 aan een lijst voorwaarden te voldoen [2]:

1.Geen discriminatie op de werkvloer

2.Geen kinderarbeid

3.Geen gedwongen arbeid

4.Een leefbaar loon vanaf het jaar 2020

5.Een veilige en gezonde werkplek

6.Vrijheid van vakvereniging

7.Duurzaam grondstofgebruik (recycling)

8.Minimale watervervuiling, beperkt gebruik van chemicaliën, water en energie

9.Tegengaan van dierenleed

Lees meer over het convenant hier

Dit zijn een paar voorbeelden binnen een heel groot en complex onderwerp. Als je meer wilt weten over sustainability raad ik je de onderstaande literatuur aan:

Black, S. Eco Chic: The Fashion Paradox. London: Black Dog Publishing, 2008

Farley, J. Sustainable Fashion: Past, Present and Future. London: Bloomsbury, 2014

Teunissen, J. A Fashion Odyssey, Progress in Fashion and Sustainability. Arnhem: ArtEZ Press, 2013

Schone kleren campagne

Greenpeace Detox Catwalk Campagne

Click NL | Next Fashion

CoE Future Makers

Documentaire The True Cost

 

In deze korte film vertelt Conny Groenewegen over haar installatie 'Fashion Machine' en waar het voor staat

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

3
 
Auteur
Fashion Researcher
Datum
28 september 2016