De Sari en andere internationale mode in Den Haag

dec '16 25
Tentoonstelling
Diverse locaties Den Haag

In de pop-up expositie ‘De sari en andere internationale mode in Den Haag, nu en vroeger’, zet het Haags Historisch Museum de traditionele Indiase klederdracht in de schijnwerpers. De pop-up expositie zal te zien zijn op vier verschillende locaties in Den Haag.

Internationale mode

De sari vertelt een verhaal van identiteit en migratie, een verhaal dat een onmiskenbare plek heeft in de Haagse geschiedenis. Geïnspireerd door dit gegeven, is het museum in de eigen collectie op zoek gegaan naar andere voorbeelden van internationale mode die het Haagse straatbeeld verrijkte.

Identiteit en migratie

De traditionele Indiase sari is een geliefde dracht onder Haagse Hindostanen. De stof die tussen de vijf en zeven meter lang is, is meer dan fraai bewerkt textiel. Door het dragen van de sari tijdens huwelijken, verjaardagen, feestdagen of doopfeesten, identificeren Hindostanen zich met hun oorspronkelijk Indiase roots. Daarmee vertelt de sari een verhaal van identiteit en migratie. Hindostanen die in de jaren ’60 en ’70 vanuit Suriname naar Den Haag kwamen, brachten de sari in het straatbeeld en vonden de traditie opnieuw uit. Geïnspireerd door de populaire Bollywood cultuur, is de sari een populaire dracht geworden, ook onder jongeren. De Haagse Hindostaan is trots op de sari, die op verschillende plekken in de stad te koop is, zoals op de Paul Krugerlaan.

Locaties

In deze expositie zijn ook persoonlijke verhalen over de sari in beeld gebracht dankzij de verhalenkast van Riboet Verhalenkunst. De expositie is te zien in: het Atrium Stadshuis (3 oktober - 21 oktober) en in drie Haagse wijkcultuurankers: het Laaktheater (21 oktober – 7 november), Theater Dakota
 (7 november – 21 november) en Theater De Nieuwe Regentes (21 november – december 2016).

De expositie vindt plaats in het kader van Holland India Festivals en is gratis te zien op de aangegeven locaties. De pop-up expositie is een samenwerking en initiatief van het Haags Historisch Museum, het Laaktheater, Theater Dakota en Theater De Nieuwe Regentes.

Zie ook: Haags Historisch Museum