Hommage / la croix

 

Beweren dat het vrouwelijk lichaam een belangrijk thema in de kunst is, is een understatement van jewelste. Het lijkt soms wel het enige thema! Dat geldt zeker voor het werk van Man Ray (1890 –...

Maker
Man Ray
Objectnummer
S2002.067
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
ontwerp 1930, uitvoering 1973

Beweren dat het vrouwelijk lichaam een belangrijk thema in de kunst is, is een understatement van jewelste. Het lijkt soms wel het enige thema! Dat geldt zeker voor het werk van Man Ray (1890 – 1976). Als surrealist is hij gefascineerd door overeenkomsten én contrasten tussen het lichaam en objecten. Dat zien we ook terug in de hier getoonde sieraden; een crucifix waarin ook een bilpartij is verwerkt en een hoofd gevangen in een net. De lippen van dit halssieraad keren vaker terug in Man Ray’s werk. In 1934 schildert hij A l'heure de l'observatoire - les amoureux, waarin een brede mond met roodgestifte lippen boven een ruig landschap zweeft, tegen een lucht van schaapjeswolken. Zeven jaar later maakt hij een fotocollage waarin dit schilderij een rol speelt. Later volgen kleurenlitho's en als poster wordt het schilderij immens populair. Geen wonder dus dat Man Ray dit belangrijke motief in samenwerking met sieradenmaker Giancarlo Montebello ook tot een sieraad verwerkt.

hanger met halssnoer, in originele verpakking Gouden hanger met gouden halssnoer. De hanger heeft de vorm van een omgekeerd kruis. Het kruis heeft een overwegend plat oppervlak, met in het midden een opzettelijke, bultige oneffenheid. Het sieraad is vervaardigd in een oplage van 12 stuks door GEM Montebello. Dit sieraad is ontworpen door de Dadaïst en Surrealist Man Ray (Emmanuel Radnitzky, Philadelphia 1890 - Parijs 1976). Man Ray was een van de pioniers van de surrealistische fotografie, daarnaast maakte hij collages, schilderijen, grafiek, objecten en films, en schreef hij gedichten en essays. In 1969 leerde hij Giancarlo Montebello, oprichter van sieradenatelier GEM Montebello kennen. Zij raakten bevriend en maakten verschillende sieraden in genummerde edities, waarvan het museum een aantal bezit. De weinige sieraden en objecten van Man Ray zijn als multiples (genummerde kunstwerken in oplage) geconcipieerd.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie