Ronald Kolk heeft al sinds 1998 een couturehuis aan de Overtoom in Amsterdam. De couturier gaat echter stoppen met zijn couture collecties om zich volledig te focussen op het ontwerpen van bedrijfskleding.
“Als costuums voor een science-fictionballet bijzonder geslaagd, op het Leidseplein zullen we er voorlopig niemand in zien” . Modejournalist Emmy Huf schreef deze woorden over de kostuums die Gijs Bakker en Emmy Van Leersum in 1970 showden. Misschien niet voor het Leidseplein maar in de danswereld waren de kostuums gelijk populair.
Het wordt pas echt feest met licht in het donker. De uitvinding van de gaslamp maakt rond 1800 de nacht toegankelijk. Opeens is ook na zonsondergang van alles mogelijk. Bij dit nieuwe openbare leven hoort schitterende avondkleding.
In de collectie van Modemuseum Hasselt bevindt zich een japon gemaakt van assiut, een stof die is verbonden met uiteenlopende culturele betekenissen en gebruiken die weinig te maken hadden met de oorspronkelijke context waarin assiutstof werd gedragen. Oorspronkelijk vervaardigd in Egypte, kreeg assiut nieuwe betekenis in Europa, en werd hét symbool voor het fantasiebeeld van het ‘westen’ over het ‘oosten’. Ashley Luypaers dook voor Modemuseum Hasselt de geschiedenis in van deze stof.
Hoewel hij vaak als beeldend kunstenaar wordt gepresenteerd, Jan Beutener's (1932) oeuvre omvat ook de nodige theaterkostuums. Na een opdracht voor toneelbeelden voor het Nationale Ballet, kwam het balletje aan het rollen...
David Bowie kleurde de jaren 70 en 80 met bekende karakters als Ziggy Stardust en Alladin Sane, maar creëerde ook met zijn minder bekende looks een imago waarmee hij haarfijn een Zeitgeist wist uit te drukken. Bij uitstek zijn kostuums, haar en make-up hebben nog jarenlange invloed gehad, zowel in high fashion als mainstream mode.