Fashion My Religion! FASHIONCLASH Festival

Modemuze FASHIONCLASH Festival 2018_Lonneke van der Palen, concept Das Leben Am Haverkamp
jun '18 15
jun '18 17
Evenement
Diverse locaties in Maastricht

Meer dan 150 veelbelovende ontwerpers en podiumkunstenaars zullen aan het festival deelnemen uit landen zoals Nederland, Duitsland, Italië, Portugal, Mexico tot aan Australië (open-call t/m 01 april 2018). Talenten van de toekomst krijgen het podium in de SAMDecorfabriek op zaterdag, waaronder de MAFAD-afstudeerklas en het CLASH project. Op de andere dagen zal er een rijk en gevarieerd programma zijn in en met modestad Maastricht, zoals Fashion Talks en The Route: een inspirerende pelgrimstocht langs exposities, lezingen, theater- en dansvoorstellingen in de modestad Maastricht.

Als overkoepelend thema duikt Fashion My Religion! gedurfd in op één van de meest actuele thema’s van het moment: religie. En dan met name de relatie van geloof tot geslacht, haardracht of bijvoorbeeld kledij. FASHIONCLASH daagt deelnemers en bezoekers uit om middels mode de bestaande religieuze tradities en taboes te onderzoeken, te belichten of te doorbreken. Een appel tot activisme, dat hopelijk een nieuwe generatie modemakers en modeliefhebbers inspireert om hun rol zo betekenisvol mogelijk te vervullen.

Agenda Modemuze Fashionclash Fashion My Religion Das Leben am Haverkamp Lonneke van der Palen
Beeld Lonneke van der Palen. Concept Das Leben am Haverkamp

„Everyone is an icon – that reflects the divine in you. You are an incarnation, bringing divine into the material world.”

Het campagnebeeld is in samenwerking met het Nederlandse modecollectief Das Leben am Haverkamp van Christa van der Meer, Dewi Bekker, Anouk van Klaveren en Gino Anthonisse. Voor Fashion My Religion! maakten zij taarten van de favoriete kledingstukken van o.a. FASHIONCLASH-oprichters en van zichzelf. „De waarde die mensen hechten aan kleding is aan inflatie onderhevig doordat er steeds meer voor minder verkrijgbaar is. Daarom presenteren we met een knipoog een nieuwe religie die mode kan vervangen: taarten bakken in de vorm van kleding. Het hobbymatige karakter, de persoonlijke toewijding en het ontwapenende imago van taartbakken in een mode-context vinden we een spannend contrast met het elitaire imago dat mode kan hebben.”

De 10de editie van het FASHIONCLASH Festival op 15-16-17 juni 2018 is voor iedereen, en vrijwel volledig gratis, toegankelijk. Voor meer informatie: www.fashionclash.nl.

Beeld Lonneke van der Palen. Concept Das Leben am Haverkamp