FASHIONCLASH Festival 2019: WHAT TO EXPECT!

nov '19 01
nov '19 03
Evenement
SAM-Decorfabriek, Maastricht

Op vrijdag 1 november zal het festival officieel worden geopend met de Dress to Protest performance en aansluitend begint het mode show programma. Het programma bestaat uit een aantal show blokken: NextGen, Clash, NextLevel, BODY ALUMNI en Partner & Awards.

FASHIONCLASH presenteert de 11e editie van het internationale en interdisciplinaire modefestival in Maastricht.Tijdens dit driedaagse festival krijgen meer dan 100 opkomende ontwerpers en (podium) kunstenaars van over de hele wereld de mogelijkheid om hun werk te tonen aan een divers, internationaal publiek. Het multidisciplinaire programma bevat modeshows en presentaties, tentoonstellingen, masterclasses, fashion talks, theater- en dans performances en meer.

De mogelijkheid om het nieuwste modetalent te ontdekken uit binnen- en het buitenland. Het festival biedt dit jaar weer podium aan designers van over heel de wereld zoals o.a. Bruna Ignatowska uit Brazilië, Carolina Raquel uit Portugal, Fabio Bigondi uit Italië, ANNJOY uit Duitsland, Marie Lamberechts uit België en Haesung Bong uit Zuid-Korea. Ook Nederlands ontwerptalent is vertegenwoordigd met o.a. Chiron Floris, Carlijn Veurink en ODE AAN OMA.

Links: Haesung Bong. Foto: Peter Stigter. Rechts: Lisa Konno. Foto: Laila Cohen

Programma vrijdag

Op vrijdag 1 november zal het festival van start gaan met de eerste shows. De designers die hun creaties laten zien in het show blok NextGen zijn nog geen twee jaar afgestudeerd. De avond wordt afgesloten met de Clash Show, waarbij ontwerpers en kunstenaars mode als kunst laten zien en/of de grenzen van mode bevragen. Bijvoorbeeld door te experimenteren met vormen of door hun werk op een innovatieve manier te presenteren. In dit blok presenteert FC projecten die speciaal zijn geпnitieerd voor het festival, zoals het iconische CLASH Project met o.a. trendforecaster Clara Escalera, acteur en danser Igor Vrebac, grafisch ontwerper Koos Breen en conceptontwerper Siba Sahabi.

Programma zaterdag

Op zaterdag 2 november start de show met de Body Alumni van 2019 van de MAFAD (Maastricht Academy of Fine Arts and Design), vervolgens vindt de NextLevel show blok plaats met ontwerpers die langer dan twee jaar zijn afgestudeerd waaronder Teun Seuren en Maarten Van Mulken.

De show wordt afgesloten met Partners & Awards, waarbij winnaars van samenwerkingspartners zoals ModaLisboa en Kunstbende worden getoond. In deze show worden ook de narren kostuums uit de Fantasio (Opera Zuid) getoond met een optreden van de sopraan Kristina Bitenc. Fantasio is een romantische komedie van Jacques Offenbach, de grootmeester van komische opera. Kostuums voor de narren zijn ontworpen door mode-ontwerpers Ferry Schiffelers, Teun Seuren, Dusty Thomas en Maarten Van Mulken. Voordat de avond uitmondt in de festival Afterparty worden er een aantal awards uitgereikt waaronder de FASHIONCLASH Festival Talent Award 2019 en de Fashion Makes Sense Awards 2019.

In de Sam-Decorfabriek is ook de Fashion Makes Sense Award en Dress to Protest expositie te zien.

The route

Een groot deel van het programma speelt zich af in het stadscentrum van Maastricht onder de naam The Route, met 't Sphinxkwartier als het kloppend hart. Het programma van The Route bestaat uit exposities, performances, fashion talks en workshops. Zo zullen de mode ontwerpers Ebby Port en Henkjenz zullen hun nieuwste collecties tonen in The Student Hotel en kun je bij De Brandweerkantine meedoen met de workshop JOIN Collective Clothes van Anouk Beckers. Het programma is grotendeels gratis en toegankelijk voor een breed publiek.

Meer informatie over het programma

Fashionclash.nl