Het zondagse kostuum van de Volendammer vrouwen is befaamd. Het wordt, vooral in het buitenland, vaak (ten onrechte) gezien als de Nederlandse nationale dracht.
Voor Jurriaan van den Berg was het verzamelen van sieraadkunst een kwestie van alles of niets. In deze driedelige blogserie staan passie, toewijding en visie centraal. Een must voor elke verzamelaar! In deel 3: to buy or not to buy, that's the question...
Het begon met een wollen shawl uit Canada die zeker in de smaak zou vallen. Streekdracht is bij uitstek een internationale aangelegenheid. Eén van de Staphorster kraplappen in mijn verzameling is daar een sprekend voorbeeld van.
Imitatie is nep. Of is het 't grootste compliment? Hoe dan ook, de batik die zijn oorsprong vond in het huidige Indonesië vindt glansrijke navolging. Nu nog steeds.
Bianca du Mortier, conservator kostuums in het Rijksmuseum, bespreekt voor ons nieuwe boeken. In deze blogpost kijkt ze naar de Duitse catalogi In Mode, Kleider und Bilder aus Renaissance und Frühbarock (Germanisches Nationalmuseum in Nürnberg) en Chic! Mode im 17. Jahrhundert (Hessische Landesmuseum in Darmstadt) waarin bijzondere kostuumhistorische verbanden tussen Nederland en Duitsland zijn terug te vinden.
Het zijn opvallende objecten, de twaalf satijnen capes met daarop olympische figuren van fluweel. Gonneke Janssen van Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA kijkt voor Modemuze wat de olympische sport hier eigenlijk met het theater te maken heeft.