Hanneke van Zuthem
  • Blog
    Armband van hergebruikte boekbeslag, 1943, Collectie: Nederlands Openluchtmuseum, inventarisnummer Z.2-55
     

    Hergebruik en retrostijlen zijn in de mode. Maar dat is zeker niet iets van de laatste tijd! Ook in de vorige eeuw werd er herbruikt en vermaakt om zo modieuze sieraden om de pols te kunnen dragen.

  • Blog
     
    27 jun 2018

    Sieraden zijn onlosmakelijk verbonden aan de streekdracht. Sommige sieraden hadden een praktische functie, zoals het vastzetten van de muts of de broekklep, maar veel sieraden zijn ook echte pronkstukken, gemaakt met edelmetalen en -stenen.

  • Blog
     

    Het tonen van rouw in je dagelijkse kleding is bijna niet meer in gebruik, maar in de streekdracht komt het nog wel voor. Ook rouwsieraden beroepen zich binnen de streekdracht op traditie, maar na de industriële revolutie worden er wel nieuwe materialen gebruikt.

  • Blog
     

    Ook draagsters van streekdracht zijn inventief als het gaat om hun kleding. Om kostbaar handwerk te beschermen, werd een regenkapje in de vorm van de Walcherse muts geboren.

  • Blog
    Controleren van nylonkousen, 1945, Malmö Strumpfabrik. Foto: Erik Liljeroth.
    5

    Met kouder weer in aantocht worden blote benen aangekleed met minimaal 30 of zelfs 40 denier pantykousen. Maar wat nu als je ergens achter blijft haken en een ladder tevoorschijn komt? Tegenwoordig is dat geen probleem, je koopt gewoon een nieuwe, maar vroeger was dat een heel ander verhaal...

  • Blog
     

    Op 30 december 2016 overleed de ontdekker van één van de belangrijkste bands uit de geschiedenis van de populaire muziek: Allan Williams. Hij ziet in 1960 de potentie van ‘the Beatles’ en staat aan de wieg van hun succes, dat al gauw tot een ware Beatlemania leidt.

  • Blog
     

    Het Nederlands Openluchtmuseum bezit een nationale feestrok, die gemaakt is van een afdankertje van Audrey. De rok blijft bewaard, onder andere een poos in de verkleedkist. In 1984 werd de rok geschonken aan het Nederlands Openluchtmuseum.

  • Blog
     

    Het oplappen van kapotte of ouderwetse spullen is de laatste jaren erg in de mode, niet alleen bij degenen die een meer duurzame samenleving nastreven. En het mag ook heel duidelijk zijn dat je iets hebt opgelapt. Dat geldt zeker voor kleding.

Dank voor dit leuke kijkje achter de schermen. Ik ben heel benieuwd wat er over de herkomst van dit 'doodshemd' bekend is. Is het echt bedoeld als doodshemd? Dergelijke hemden zijn in veel collecties te vinden. Ik krijg ze in het Nederlands Openluchtmuseum ook soms aangeboden als 'doodshemd'. Vaak blijkt echter niet duidelijk dat het om een doodshemd zou gaan, maar is het gewoon een hemd uit een uitzet. Dat is al helemaal duidelijk als er meerdere hemden uit de uitzet van dezelfde persoon bewaard zijn gebleven. Ook kan een geborduurd cijfer (vaak 6 of 12) aangeven dat het om een hemd uit een set hemden gaat. De mannenhemden zijn recht van model en hebben een heel hoog zijsplit. Zo konden voor- en achterpand tussen de benen door worden geslagen en in de broek worden gedragen. De vrouwenhemden hebben een gerend model.

Terwijl sits aan het einde van de 18de eeuw verdween uit de algemene mode, werd het een kenmerkende stof voor bepaalde kledingstukken in streekgebonden drachten. Daarvan zijn talloze voorbeelden te zien in de musea met een streekdrachtencollectie, zoals het Nederlands Openluchtmuseum. Maar ook in bijvoorbeeld Spakenburg worden bij speciale gelegenheden de mooiste kraplappen gedragen. En die zijn van 18de handgeschilderde sits uit India. Deze stoffen worden tussen alle latere navolgingen nog feilloos herkend door de draagsters van streekdracht.
Nu lijkt het wel vaak of de meeste sitsen in tinten rood en blauw zijn gemaakt. Niet alle kleuren op de Indiase sitsen waren even kleurecht. Bij stoffen waar geel in zat verdween dit vaak bij het wassen. Daardoor verdwenen ook de groene (geel over blauw) en oranje (geel over rood) tinten.