Nadat in 1917 in Rusland de revolutie uitbrak vluchtten veel Russen naar de rest van Europa. Sommigen richtten in Europa een modehuis op, zoals Madame Yteb, waarvan het Rijksmuseum een japon in de collectie bleek te hebben.
Op het hoogtepunt bestond haar collectie uit 300 paar sneakers. Voor de Rotterdamse Aruna Vermeulen, directeur van het Hiphophuis, zijn sneakers en dansen onlosmakelijk verbonden: een uiting van je creativiteit en identiteit.
Hoewel ze in eerste instantie als sportschoenen op de markt komen, zijn sneakers belangrijke kenmerken van straat- en jongerenculturen geworden. Zo worden de oorspronkelijk brave Tommy Hilfiger-sneakers mid-jaren 90 onderdeel van de hiphopcultuur en geen gabber-outfit is compleet zonder Nike Air Max BW.
Bloot en niet bloot: de netpanty is een niemendalletje met grootse allure, die de meest uiteenlopende vormen van vrouwelijkheid weet te verbinden. Zo werden de verleidelijke rondingen van pin-upmodel Bettie Page erdoor tot nieuwe hoogtes getild, terwijl punkers zich ermee juist verzetten tegen conventionele vormen van vrouwelijkheid.
Sportswear domineert vandaag het modebeeld, maar zit al veel langer verscholen in de collecties van vooruitstrevende ontwerpers zoals Raf Simons. Deze blogpost gaat dieper in op enkele van zijn silhouetten en ontleedt hun relatie met sport.
Decennia voordat Beyoncé in ‘Who Run the World’ een anthem voor vrouwenemancipatie maakte, deed psycholoog William Moulton Marston iets vergelijkbaars. Hij maakt echter geen lied, maar bedacht in 1941 een van de bekendste superhelden ooit: Wonder Woman.
Kleding geeft onze identiteit kleur en smaak. Beroep, leeftijd, klasse, sekse en religie zijn belangrijke sociale categorieen die mede vorm krijgen door de kleding die we dragen.
In deze blog vertelt conservator Rianne Groen over de rol en betekenis van surrealistische sieraden van Schiaparelli die wereldwijd extra aandacht kregen nadat Lady Gaga een broche van het merk droeg.
Jozef Wiggers kwam plotseling in aanraking met modesieraden op een boekenbeurs en was meteen verkocht. De hoogtepunten uit de verzameling van Wiggers zijn vanaf 11 juli te zien zijn in CODA Apeldoorn. Conservator Rianne Groen licht alvast enkele topstukken toe.
In het zelfportret 'Self-Portrait with Cropped Hair' uit 1940 speelt Frida Kahlo met de stereotype beeld van een vrouw door zichzelf met afgeknipt haar en in (mannelijk) pak af te beelden. Wat zegt dit zelfportret allemaal?
Mode staat bekend om zijn blik op de toekomst, maar de inspiratie voor deze toekomst komt meestal uit het verleden. In de tentoonstelling Uit de Mode wordt daarom gereflecteerd op iconische ontwerpen uit de collectie van het Centraal Museum. Één ding wordt hierin duidelijk gemaakt: waar zou de mode zijn zonder de enthousiaste modeconservator?
Een behoorlijke entourage zit schuil achter de creatie en opbouw van het oeuvre-overzicht van ontwerpers Puck & Hans. Op de voormalige filmzolder van het Amsterdam Museum werd dagenlang geselecteerd, gecombineerd en aangekleed, totdat alle mannequins fatsoenlijk (met een knipoog) in hun respectievelijke thema's pasten.
Jurken van katoen met 'novelty' prints: vissen, wijnflessen, parasols of stripfiguren. Ze moesten vrolijkheid en kleur brengen na de sobere oorlogsjaren en stonden symbool voor een nieuwe en moderne tijd.
Vroeger werd er geregeld gebruik gemaakt van allerlei losse hulpmiddelen om het lichaam te corrigeren. Tegenwoordig worden in de kleermakerij nog steeds foefjes toegepast om de gebruiker voor specifieke doeleinden zo ideaal mogelijk voor de dag te laten komen. Een vioolspeler gebruikt zijn kleding namelijk anders dan een ober.
Onderzoek voor hun eindexamenopdracht bracht twee studentes van de Meesteropleiding Coupeur in het depot van het Gemeentemuseum Den Haag. Hoe ziet het binnenwerk van een herenpak anno 1919 eruit? Hoeveel banen telde een rok omstreeks 1890?
In dit blog bespreekt Suzanne van Leeuwen de geschiedenis van de tandenstoker als functioneel sieraad voor mannen in Nederland en daarbuiten. Lees én kijk mee in deze fascinerende geschiedenis!
Tientallen van te vinden in de Modemuze collecties, maar ze kennen hun draaggeschiedenis ruim 16.000 km op afstand van Nederland: de boombastdoek – ook wel tapa.[1] De doek uit het koninkrijk Tonga, een eilandengroep 300 km ten oosten van Fiji, wordt daar al eeuwenlang gebruikt en gedragen. In dit blog lees je waarom vooral vrouwen een belangrijke rol spelen in het maken, tonen en schenken van de doeken.