Eeuwenlang bepaalde de royalty de mode, ook voor de tas. Toen prinses Grace Kelly haar zwangere buik afschermde met een Hermès-tas, was de Kelly-bag geboren. De bijzondere relatie tussen royalty en de tas werd uitgelicht in de tentoonstelling in het Tassenmuseum.
De dekbedjas uit 1999/2000 is een van de meest iconische ontwerpen van modehuis Maison Martin Margiela. In 2012 werd het ontwerp voor de samenwerking met winkelketen H&M aangepast voor het grote publiek. Maakt het constructivistisch vraagstuk van Margiela hiermee de sprong naar de mainstream?
Is je jas stuk, dan kan je overwegen hem te laten reperaren. Het liefst op zo'n manier dat je niet meer kan zien dat de jas ooit kapot is geweest. Althans, zo doen we dat in het westen. In Japan gaat men van oudsher echter heel anders om met reparaties.
De hoofddoek beleeft een doorbraak. Bij een aantal grote bedrijven zoals H&M, maar ook in verschillende media zoals Vogue, Linda en het Parool lijkt er langzamerhand een groeiende interesse te ontstaan voor vrouwen met een hoofddoek. Christian Mpamo deed onderzoek naar de hoofddoek en deelt in deze blog zijn bevindingen.
Wat hebben prinses Juliana, Beatrix, Christina en prins Willem-Alexander en zijn drie dochters met elkaar gemeen? Zij werden allemaal gedoopt in dezelfde Koninklijke doopjurk: de doopjurk van prinses Wilhelmina.
Het is misschien wel het populairste kledingstuk allertijden: de spijkerbroek. Ooit bedoeld als werkkleding, nu voor velen een onderdeel van hun dagelijkse garderobe. Helaas kleven er een aantal flinke nadelen aan spijkerstof. Het goede nieuws? Er zijn (Nederlandse) alternatieven!
Pedro Konijn heeft een passie voor historische kleding en heeft daarom een verzameling aangelegd. Wat deze verzamelaar zo uniek maakt? Hij verzamelt en draagt kleding van het tegenovergestelde geslacht.
Stokbeurs, foedraal of phallus beurs: drie verschillende namen bij drie verschillende musea voor ogenschijnlijk hetzelfde soort object. Wat is het verhaal achter de uiteenlopende geschiedenissen van deze beursjes? En wat zeggen ze over ons huidige culturele perspectief op het mannelijk geslachtsdeel in de mode?
Corina van der Linden, ook wel bekend als Crien-Oline, maakt als costumière historische replica kostuums voor musea, re-enactors en liefhebbers. Om inspiratie op te doen neemt ze regelmatig een kijkje in depots van musea.
Een bijzonder restauratieproject: het Rijksmuseum heeft in haar collectie een ruitermantel, gedragen door Ernst Casimir, die in of vóór 1632 wordt gedateerd. Voor de herinrichting van het nieuwe Rijksmuseum werd een verantwoorde nieuwe mannequin voor de ruitermantel bedacht en vervaardigd.
MAFB en Modemuze ontmoetten elkaar ongeveer een jaar geleden. Een goede zet, want ze vullen elkaar goed aan. Op 1 november 2014 vond de finale van fashion fest by MAFB, powered by Modemuze, plaats als klapstuk van de samenwerking.
Kennis over historische patronen en technieken vormen de basis van het kleermakersvak. Roy Verschuren is ambachtelijk kleermaker en docent aan de Meesteropleiding Coupeur in Amsterdam en aan de Academie voor Beeldende Kunsten. Hij gaf Modemuze een kijkje in zijn omvangrijke verzameling kleermakersvakliteratuur.
“Wakanda forever!” werd iconisch als strijdkreet van de Dora Milaje, door het enorme succes van superheldenfilm Black Panther (2018) dat zich afspeelt in het fictieve Afrikaanse koninkrijk Wakanda.
Met toneel- en dansvoorstelling overgedragen, geruild of speciaal gemaakt: de van oorsprong Surinaamse koto’s in Nederlandse museumcollecties zijn op allerlei manieren verzameld. Maar welke rol spelen ze in deze musea? In dit blog zoomen we in op de rol van de koto in Nederlandse museumcollecties.