Sinds de coronacrisis is er wereldwijd meer interesse in handwerken. Sociale media platforms spelen hierin een belangrijke rol; niet oma maar jouw Instagram explore page helpt je bij het maken van die viral patchwork cardigan. Waarom is deze verschuiving belangrijk? Én waarom is het belangrijk dat we oma's handwerk niet uit het oog verliezen?
Verborgen. Dat is toch wel hét woord van de tentoonstelling ‘Mode uit het Rijksmuseum in huis’. De tentoonstelling bestaat uit een unieke verzameling 19de-eeuwse kostuums van het Rijksmuseum.
De expo 'Bags: Inside Out', georganiseerd door het Victoria and Albert Museum in Londen, is de meest uitgebreide Britse tentoonstelling over het ultieme accessoire. In dit Engelstalig blog gaan Catherine Buckland en Lotte Schwillens in gesprek met curator Lucia Savi over de totstandkoming van de tentoonstelling en wat tassen volgens haar nou precies zo fascinerend maakt.
Trends komen en trends gaan. Waar panterprint in de 18e eeuw nog geliefd was, verdwijnt het in de 19e eeuw vrijwel uit het modebeeld. Maar dat het niet meer in de mode was, betekent uiteraard niet dat het niet meer gedragen werd.
Charles Montaigne dreigt een beetje in de vergetelheid te raken, maar in de jaren 1940-1960 was hij een van de acht grote namen van de Chambre Syndicale de la Haute Couture. Hij heeft zich nooit bekommerd om een plaats in de geschiedenis, maar ik ben zijn dochter, dus ik doe dat nu namens hem…
Wat weten we over Regency en Empire kleding? Wat is een betrouwbare bron van informatie? En hoe kunnen we ze interpreteren. In dit blog reflecteert Arie Koelemij op een kostuumlezing over de stijlontwikkeling rond de eeuwwisseling naar de 19e eeuw.
Koninklijke galaslepen? Alweer? Ik weet het… ik schreef er al tweemaal eerder een post over op het blog van Modemuze. Maar soms raak je niet uitgeschreven over een bepaald onderwerp!
"Wat ik vooral geleerd heb tijdens mijn residency is dat het echt van belang is wat ik doe en dat ik me daar soms meer bewust van mag zijn. In dit geval vooral om inclusiviteit te scheppen en de LGBTQ+ community een gezicht te geven."
Contemplatie, felroze, autonomiteit, buitengewoon en altijd analyserend: drie maanden verbleef Bas Kosters als Artist-in-Residence bij de Tom of Finland Foundation in The City of Angels, waar hij een Amerikaanse engel in menselijke gedaante werd en naar grote nieuwe hoogtes steeg.
Ter ere van de lente en de maand van de diamant vertelt Suzanne van Leeuwen, conservator sieraden in het Rijksmuseum, in deze blog over twee bloemjuwelen uit het Haagse atelier van Johannes Steltman (1891 - 1961) die in 2018 door het Rijksmuseum voor de collectie werden verworven.
Met zijn mysterieuze straling en toverachtige blauwe gloed werd radium begin 20e eeuw hét mode item. Het werd verwerkt in tandpasta, speelgoed en natuurlijk kleding. Iedereen moest en zou dit ‘wondermiddeltje’ hebben, maar voor welke prijs?
Voor velen is het iets vanzelfsprekends: meisjes dragen roze, jongens dragen blauw. Een jongen die roze draagt, dat is raar. Hoe komt het dat we bepaalde kleuren met een bepaald geslacht associëren? Jeremy spreekt zich in De stijl van Zuidoost hierover uit en vindt dat echte jongens roze kunnen dragen.
Een andere bewoner van Zuidoost is Zigi. Zij is het meest uitgesproken over haar kortgeschoren, blonde, haar. Wat is de relatie tussen haar en identiteit en hoe komt het dat vrouwen met kort haar nog altijd in de minderheid zijn?
Een 'modepop' is tegenwoordig een omschrijving voor volwassen - echte - mensen, die overdreven modieus gekleed zijn. En hoewel prinses Wilhelmina's pop Parisienne volgens de mode van toen gekleed ging, was de lol van het modieuze, volwassen kleden er wel snel vanaf. De pop, waar de prinses eerst heel blij mee was, werd al snel een modieuze doorn in het oog.
In de huidige maatschappij waarin kopen en weggooien de norm is geworden neemt Judith van Hilten ons mee in de gedachte dat we waarde moeten gaan inzien van het vergankelijke. Iets dat gebruikt wordt laat sporen van leven achter en geeft het kledingstuk juist karakter.