There is only one rule in fashion: there are no rules.

 
Carin Verbruggen & Ferry Drenthem Soesman, a glint in the eye
31 augustus 2018
Freelance tekstschrijver

"Buffalo was an attitude and a way of living. It stands for rebellious self-expression, friendship and a fearless creative spirit. Buffalo clashed cultural and gender stereotypes. Tough boys in skirts and a pair of Dr. Martens boots. Utility sportswear with high fashion. Casting girls as boys, kids as men. Breaking down boundarieswhile creating iconic images that changed the fashion industry forever."- Neneh Cherry in "Spirit of Buffalo", a short film by Jamie Morgan

Echte mannen dragen geen jurken. Je achtjarige zoontje in een roze glittertrui naar school? Beter van niet, kinderen kunnen gemeen zijn onder elkaar. Een vrouw mag best een pak dragen, maar dan moet het wel zo gesneden zijn dat je de vrouwelijke vorm nog een beetje kan zien. Je wilt er toch niet bijlopen als een vent? Oh, en boven je vijftigste kan een minirok echt niet meer. Of was het boven de veertig? 

Wat hoort en wat niet is cultuur- en tijdsgebonden 

Al die regeltjes die we onszelf en anderen opleggen. Want dat is wat we doen: we bedenken met elkaar 'hoe het hoort'. Wat hoort en wat niet, dat is cultuur- en tijdsgebonden. Neem de traditionele Schotse kilt. Die rok wordt al eeuwenlang met trots door mannen gedragen. Of de kleur roze. Honderd jaar geleden was dat bij uitstek een kleur voor jongetjes. Men vond het een krachtige kleur die niet zo goed bij meisjes paste. 

Afhankelijk van tijd en plek vinden we verschillende dingen dus normaal of niet. Maar hoe mooi zou het zijn wanneer we elkaar ultieme vrijheid zouden kunnen gunnen? Vrijheid om te zijn wie je bent en dat ook met je kleding uit te dragen, wanneer jij dat wilt. Dat alles gewoon kan en mag, zonder dat je hoeft te rekenen op een reactie van de buitenwereld.  

The Face No 14, november 1989. photography by Marc Lebon and Jamie Morgan. Bron: privécollectie
The Face No 14, november 1989. photography by Marc Lebon and Jamie Morgan. Bron: privécollectie

Toekomstmuziek? Nee hoor. Ga even mee terug in de tijd, naar niet eens zo heel lang geleden. Omprecies te zijn: Londen, augustus 1983. Stylist Ray Petri en fotograaf Jamie Morgan publiceren hun eerste foto in het Engelse tijdschrift The Face. Het is het begin van een intensieve samenwerking die zal duren tot het einde van 1989, wanneer Petri overlijdt aan de gevolgen van AIDS. Samen met een aantal andere fotografen, modellen, muzikanten en stylisten, vormen Petri en Morgan een creatief collectief dat ze Buffalo noemen.

Buffalo: weg met alle regels en hokjes

De Buffalo-stijl komt volledig uit de koker van Petri en is misschien wel het beste samen te vatten met het woord 'vrijheid'. De vrijheid om te dragen wat je wilt. En vooral ook om te zijn wie je wilt zijn. Weg met alle regels! Weg met alle hokjes! Je leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur of religie bepalen niet wat je wel en niet mag dragen, dat bepaal je alleen zelf.  

De inspiratie voor Petri en consorten kwam overal vandaan: uit de sportwereld, Afrika, het leger, maar ook de Britse Koninklijke familie, muziek en natuurlijk van de straat. Eigenlijk alle werelden waar zowel stijl als cultuur een rol speelden. Fotograaf Morgan noemde Buffalo later het tegengif tegen de saaiheid die de mode van de jaren 80 kenmerkte.  

The Face No 14, november 1989. photography Jamie Morgan & Watson Norman, fashion Ray Petri. Bron: privécollectie
The Face No 14, november 1989. photography Jamie Morgan & Watson Norman, fashion Ray Petri. Bron: privécollectie

Styling begon voor Petri bij het selecteren van de modellen voor zijn producties, daarna kwam de kleding. Zonder flinke persoonlijkheid kwam je bij hem niet ver. Het maakte hem niet zoveel uit hoe oud modellen waren, waar ze vandaan kwamen en of ze wel of niet pasten in het traditionele plaatje van hoe een model er uit zou moeten zien. Zonder karakter krijg je sowieso nooit een goede foto, aldus Petri. De achterliggende gedachte bij alles was dat iedereen in essentie hetzelfde is:mens. En mensen zijn vrij zich uit te drukken zoals ze zelf willen. Zo zou het in ieder geval wel moeten zijn.

Met Buffalo liep Petri voor op de tijdsgeest.Zo combineerde hij als een van de eersten sportkleding met high fashion, zette hij een dertienjarige jongen gekleed als volwassene op de cover van The Face, en was hij fan van modellen met een androgyne uitstraling. Nu klinkt dat misschien niet heel grensverleggend, maar voor die tijd was het dat wel.  

The Face No 14, november 1989. photography Jamie Morgan, fashion Ray Petri for The Face, Mei 1984. Bron: privécollectie
The Face No 14, november 1989. photography Jamie Morgan, fashion Ray Petri for The Face, Mei 1984. Bron: privécollectie

Verzet of vrijheid?

De vraag is: was Buffalo een uiting van verzet of van vrijheid? In een interview met Fader magazine in 2015 zeggen fotograaf Jamie Morgan en Barry Kamen (hij was een van de modellen met wie Petri graag en veel werkte) er het volgende over: 

"Obviously, putting a guy in a skirt was radical. But at the same time, Ray (Petri) was from Scotland, and men wore kilts there. African men wore sarongs. So why can't other men wear them? There were some things that we were doing that we knew would make noise, but it wasn't the reason to do it. It's never the reason to do anything."

Veel van de dingen die in de jaren 80 nieuw en grensverleggend waren, vinden we nu een stuk normaler. We kijken niet meer zo op van een model dat door kan gaan voor een jongen eneen meisje. En toch: in het dagelijks leven zijn we misschien wel minder vrij dan we in jaren zijn geweest. De kans dat je commentaar (of erger) ontvangt wanneer je volledig jezelf bent en dat laat zien met je kleding, is groot. Pas je je dan aan door jezelf te beperken in je vrijheid en meer neutrale kledingkeuzes te maken? Of vind je het zo belachelijk dat je je er juist tegen verzet? En draag je als man met trots die roze rok bij het boodschappen doen in de supermarkt.

Zolang vrijheid beperkt is, is er verzet nodig.Verzet dat zich richt op alles en iedereen die andermans vrijheid wil indammen. Wanneer we er met elkaar eindelijk in slagen onze angsten voor alles wat anders is te laten verdampen, dan wordt verzet overbodig en blijft alleen vrijheid over. Voor iedereen.

Buffalo als inspiratie

Voor de tentoonstelling Resist! Take a stand in fashion heeft fotografenduo Carin Verbruggen & Ferry Drenthem Soesman een serie foto's gemaakt met het thema verzet in de mode. Hun inspiratiebronnen waren de Buffalo-stijl en de Amsterdam Rainbow Dress (Mattijs van Bergen, Arnout van Krimpen, Jochem Kaan en Oeri van Woezik, 2016, collectie Amsterdam Museum). Het hoofdbeeld van deze blog is een aantal foto's van deze serie: A glint in the eye. De tentoonstelling is nog tot eind september te zien in OSCAM - Open Space Contemporary Art Museum. 

 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie