Op 5 juli 1946 was daar ineens de Bikini, het kleinste badpak ter wereld. Dit ontwerp van ingenieur Louis Réard was een reactie op het kleine badpakje dat de Franse mode-ontwerper Jacques Heim twee maanden eerder op de markt had gebracht, en dat hij vanwege het kleine formaat ‘atome’ had genoemd.
De Timberland boot is in 1973 ontworpen door The Abbington Shoe Company. Een Amerikaans bedrijf dat een schoen op de markt wilde brengen voor de ‘working man’; een schoen voor arbeiders. Hij kwam op de markt als een duurzame, stevige en comfortabele schoen. De schoen was gelijk een hit en groeide uit tot een waar staple item binnen de hiphopcultuur.
De Chanel 2.55 tas is de meest iconische tas in modeland, en menig fashionista wil een exemplaar bezitten, of spaart er voor. Dat het een goede investering is, blijkt wel uit het feit dat de tas ieder jaar 15% duurder wordt. En het heeft een tijdloos, klassiek dessin.
Straatmode en de straatkrant zijn de perfecte match. Iedere drie weken licht Roberto Luis Martins in Z! en Straatnieuws een persoonlijke stijl van iemand op straat uit en verrijkt deze met een collectiestuk uit de Modemuze-database. Deze keer de camouflagejas van de Amsterdamse Hiphop-danser Doggie.
Hoewel ze in eerste instantie als sportschoenen op de markt komen, zijn sneakers belangrijke kenmerken van straat- en jongerenculturen geworden. Zo worden de oorspronkelijk brave Tommy Hilfiger-sneakers mid-jaren 90 onderdeel van de hiphopcultuur en geen gabber-outfit is compleet zonder Nike Air Max BW.
De designstroming Hollands Glad verzette zich in de jaren '60 tegen heersende tradities binnen het sieraadontwerp. Zij wilde het sieraad toegankelijk maken voor iedereen. In 1976 maakten Gijs Bakker en Emmy van Leersum de opvallende Kachelpijpketting. Maar hoe democratisch en bereikbaar was dit ontwerp eigenlijk?
Driewekelijks een match tussen een kledingstuk dat nu veel gedragen wordt en een bijzonder voorwerp uit de Modemuze collectie. Dit keer: de 'flat cap', ook wel Engelse pet genoemd met het populaire kanaal Netflix als inspiratiebron.
Manga, games, mode en anime: wereldwijd vinden deze elementen uit de populaire Japanse beeldcultuur gretig aftrek. Naar aanleiding van de tentoonstelling Cool Japan in Museum Volkenkunde in Leiden kijkt Eva Harmsen naar drie modefenomenen die hun oorsprong hebben in Japan: Lolita's, de Japanse avant-garde en kimono's.