Motten in mijn trui, zaden aan mijn broek. Kleding bestaat niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren en planten. Door op een radicaal andere manier naar mode te kijken kan je bestaande ideeën en vooroordelen kritisch bevragen.
Glad haar is nog steeds een haarstijl die als norm in het Westen geldt. Kroeshaar, bijvoorbeeld een afro, wordt maatschappelijk nog niet (volledig) geaccepteerd. Levi gaat tegen de norm in door zijn haar op natuurlijke wijze te laten groeien, wat resulteert in een afro.
“Het was eigenlijk niet de bedoeling dat ik zou winnen.” Maar dat heeft ze toch gedaan! Meredith Joeroeja, winnaar fashion fest 2017, heeft de jury unaniem overtuigd met haar collectie.
Wat moeten musea doen om een diverse en inclusieve 'fashion world' te (re)presenteren? Veel musea hebben hun collecties vooral vanuit een eurocentrisch perspectief beschreven en gepresenteerd. New Fashion Narratives wil die blik verbreden met onder andere presentaties, discussies en blogs.
Eeuwenlang bepaalde de royalty de mode, ook voor de tas. Toen prinses Grace Kelly haar zwangere buik afschermde met een Hermès-tas, was de Kelly-bag geboren. De bijzondere relatie tussen royalty en de tas werd uitgelicht in de tentoonstelling in het Tassenmuseum.
Het begon met kostuumdrama's op televisie en het bezoeken van tentoonstellingen. Shari van der Waals-Atalla maakt en draagt replica’s van historische kostuums en heeft een eigen bedrijf onder de naam La Rose Couture.
Het personeel van de hogere klassen droeg een ambtskostuum genaamd livrei. Bij de ontwikkeling van de aankleding van de entourage was er veel aandacht voor prestige; hoe omvangrijker en opvallender de rijtuigen met hun koetsiers, lakeien en knechten waren hoe beter.
Wat hebben prinses Juliana, Beatrix, Christina en prins Willem-Alexander en zijn drie dochters met elkaar gemeen? Zij werden allemaal gedoopt in dezelfde Koninklijke doopjurk: de doopjurk van prinses Wilhelmina.
Slechts een paar dagen voor de echte show kreeg stylist Sanne van Gestel het telefoontje: of ze de show van Jan Taminiau tijdens de Koningsvaart van het nieuwe koninklijk paar wilde doen. Met foto’s en verhalen geeft ze een kijk in het harde werk dat vooraf ging aan het evenement.
De vrouwen op de affiches van Alphone Mucha werden veelal afgebeeld in losvallende gewaden die weinig met de destijd populaire Parijse mode te maken hadden. De Parijse mode was traditioneler, maar ontwikkelde zich zeker in Mucha's tijd in sneltreinvaart.