In gesprek met: Tessa de Boer (Maison the Faux)

 
Foto 2: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.
28 juni 2017
Student Journalistiek

Van een eigen modelabel tot het vormgeven van een modetentoonstelling, multidisciplinair Maison the Faux laat hun visie op mode zien tijdens de tentoonstelling Uit de Mode in het Centraal Museum Utrecht. Modemuze sprak tijdens de opbouw met Tessa de Boer.

Samen met studiegenoot Joris Suk lanceerde Tessa de Boer in 2014 hun modelabel Maison the Faux na het afstuderen aan ARTEZ in Arnhem, de stad waar ook de creatieve studio is gevestigd. Ze denkt met verbazing terug aan het begin.

“We hadden een idee wat we wilden doen en maken maar helemaal geen idee hoe we dat aan moesten pakken. Geen idee over hoe een bedrijf eruit zou kunnen zien, maar we gingen er gewoon voor. Voor ons was het heel duidelijk waar het over moest gaan en wat dan de gemene deler was. We hadden ook het idee dat het na school voor ons nog niet klaar was.”

Foto1: Joris Suk en Tessa de Boer na afloop van de show. Credits: Team Peter Stigter.
Foto1: Joris Suk en Tessa de Boer na afloop van de show. Credits: Team Peter Stigter.

Ze vertelt dat de keuze na het afstuderen bestaat uit stage lopen of bij een commercieel bedrijf aan de slag gaan. “Maar dan ga je niet zelf iets creëren, maar aan het assisteren. Je kunt ook voor jezelf beginnen en je zo verder ontwikkelen. Dat is wat wij hebben gedaan.”

Multidisciplinair

“Om een eigen label te beginnen is er veel doorzettingsvermogen nodig”, vertelt ze. “Maar ik geloof dat het bij ons lukt omdat wij onze eigen manier hebben van werken. Onze aanpak is eigenlijk altijd hetzelfde, alleen kiezen we voor de uitvoering steeds een ander middel. Dat zou mode kunnen zijn maar ook de vormgeving van een tentoonstelling of een performance. We zijn niet afhankelijk van één ding en dat maakt je als merk heel flexibel.”

Wereldwijde roem

Met hun unieke, on-Nederlandse kijk op mode hebben ze zich inmiddels gevestigd in de internationale modewereld en showden zelfs tijdens fashion week in New-York en Guangzhou (China). Showen in het buitenland heeft het merk veel gebracht. “In steden waar mode veel hoger geplaatst wordt kom je in een hele andere omgeving terecht. Je wordt bijvoorbeeld opgepikt door de stylisten van de groten der aarde.”

Foto 2: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.
Foto 2: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.

Lady Gaga liep al eens in een outfit van het merk en de New York Times schreef over ze. “Dat ga je nooit bereiken met showen in Amsterdam. Maar Amsterdam Fashion Week heeft ons daar uiteindelijk wel gebracht. Om zo op het niveau te komen waarop we klaar waren voor New York.”

New York is favoriet bij Tessa. “Die stad heeft iets unieks en staat open voor nieuwe dingen. Het is ook een hele gekke stad, je voelt een soort elektriciteit in de lucht, het gevoel dat alles mogelijk is. Aan de andere kant is het ook ene keiharde stad waar veel mensen proberen te overleven. Van het begin af aan voelden we een soort aantrekkingskracht.”

Andere steden waar ze wel eens zou willen showen, zijn niet de bekende modesteden. Het liefste showt ze in Seoul, Los Angeles en Tokyo.

Aankleedcultuur

“In het buitenland worden we goed ontvangen, ze willen daar graag onze spullen hebben en dat is ook niet geheel onbelangrijk. In Nederland wordt onze on-Nederlandse kleding niet gekocht. Nederlanders zijn een moeilijke doelgroep, ze geven niet veel geld uit aan kleding en er zijn weinig mensen die er iets mee doen. Er bestaat geen aankleedcultuur, het is niet raar dat je naar de opera gaat in je joggingbroek.”

In het buitenland is er meer aandacht voor het merk dan in Nederland maar de shows in het buitenland heeft het merk veel meer gebracht dan verkoopcijfers. “Door het showen in het buitenland komen we op een ander niveau. we komen steeds dichter bij het punt waar we willen zijn. Ook met tentoonstellingen, zoals deze opdracht voor het Centraal Museum, heel erg veel vetter dan dit wordt het bijna niet.”

Foto 3: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.
Foto 3: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.

Mode in het museum

De nieuwste opdracht voor Maison the Faux is het vormgeven van de tentoonstelling Uit de Mode in het Centraal Museum in Utrecht. De inspiratie hiervoor haalden ze uit een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van het museum. Honderd jaar geleden stelde het museum een vaste modeconservator aan. Om de tentoonstelling verder vorm te geven verdiepten ze zich in de denk- en werkwijze van de conservator.

“Het is heel boeiend om te zien hoe zo’n collectie is opgebouwd. Hoe al die spullen bij elkaar zijn gekomen. Wanneer beslis je dan dat iets echt relevant is of iets betekent voor die bepaalde tijd. Wat ik verder zo interessant vind aan deze tentoonstelling is dat je ziet dat besloten is wanneer mode meer werd dan alleen iets wat je draagt, je ziet dat het een andere betekenis krijgt. Wat ik ook heel grappig vind bij zo’n tentoonstellingen, die kleren zullen nooit meer gedragen mogen worden. Het is dan opeens een artefact.”

Mode hoort volgens Tessa zeker in een museum thuis. “Omdat mode, misschien nog wel meer dan kunst, iets zegt over wie we zijn en wat er gaande is in de maatschappij. Een geschiedenisles aan de hand van mode zal heel duidelijk weergeven wat er in een bepaalde tijd allemaal speelde. ”

Ze hoopt dan ook dat bezoekers een duidelijke boodschap over mode meekrijgen. “Ik denk dat mensen niet echt stilstaan bij de significantie en betekenis van mode en dat het wel een ontzettend groot onderdeel uitmaakt van onze cultuur."

"Mode kan hartstikke kitsch zijn, maar het is ook heel belangrijk. Mensen hebben af en toe zo’n weerstand tegen mode zonder dat ze het eigenlijk begrijpen. Een beetje hetzelfde als iemand die elke dag MacDonalds eet en niet begrijpt waarom die dik is. Je trekt elke dag kleding aan, maar je doet net alsof je niet aan mode doet.”

Foto 4: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.
Foto 4: Faux Cosmetics. Credits: Dillon Sachs.

Vereeuwigen

Verleden, heden en toekomst komen aan bod in de tentoonstelling. Naast de constante referenties aan hedendaagse en historische mode zoomen ze ook in op het conserveren van kleding voor de toekomst. Een label als Maison the Faux doet dat natuurlijk niet op de gangbare manier in een depot. In samenwerking met Tenant of Culture laten zij voor hun project FAUXever de kleding van afgelopen collecties vereeuwigen op een radicale manier.

Maar het stopt niet bij het vereeuwigen van hun kleding. Voor zowel het modelabel en Maison the Faux studio ziet Tessa mooie dingen in de toekomst. “ We zijn langzaam aan het groeien, er zit een stijgende lijn in. Ik hoop dat we dat vast kunnen houden en dat opdrachten zoals deze blijven komen. Wie weet doen we wel een tentoonstelling in het MoMa of wordt het label zo groot dat we echt een parfum erbij hebben.”

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie