Wikkelrok met soldaten, ruiters en vogels

Vervaardiging: Masina
Cirebon (stadsgemeente)

Gebatikte wikkelrok met vele kleine antropomorfe figuren: soldaten te voet, te paard, kleine huizen, dragers met draagstoelen. Daarnaast ook siervogels. De seret is effen crème-wit. Volgens de verzamelaar-schenker heet dit motief kompeni, hetgeen oorspronkelijk verwees naar de compagnie, de Verenigde Oost-Indische Compagnie, en later werd gebruikt voor het Nederlands-Indisch leger (Heringa, 1996). De kain panjang is de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001). Als signatuur draagt deze batik Masina. H. Mohammed Masina en zijn vrouw zijn belangrijk geweest in het doen herleven van de heilige patronen van de vorstenhoven van Cirebon. Hun batikwerk was zo buitengewoon fijn, dat zij als pioniers genoemd worden bij deze heropleving, terwijl eigenlijk een andere familie (Madmil) als eerste enkele van de nobele Cirebon motieven terugbrachten. De Masinas zijn derde generatie batikkers; ze gebruiken traditioneel bruin op crème of gebruinde ondergrond, terwijl Chinees blauw en rood hun werk eveneens karakteriseert. Deze familie is erg belangrijk voor het voortbestaan van fijn Cirebon batik tulis (McCabe Elliot, 1984). Deze doek is gemaakt voor Indonesië en voor de export. The motif of the cotton batik is called "Kompeni", initially referring to the V.O.C. and later to the Dutch East Indies army. Kain panjang is the official outfit in courts throughout Middle Java and for aristocray elsewhere. The way in which these clothes are worn depends on sex and social status.