Wikkelrok met variatie van Cirebon wolkenmotief

ca. 1950
Cirebon (stadsgemeente)

Deze wikkelrok heeft wolkachtige vormen met vogels, zoogdieren, keramiek en moskeeën,in groen, zwart, leverkleur en wit op een rode achtergrond. Het motief heet volgens de verzamelaar sekar arum; het is een zeldzame vorm van de welbekende megamendung van Cirebon (McCabe Elliot, 1984). De seret zijn aan beide korte zijden afgezet met kleine driehoekjes. De kain panjang is de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001).