Wikkelrok met bomen, veranda's en bergen

ca. 1960
Cirebon (stadsgemeente)

Een in blauw, bruin, zwart en wit op beige achtergrond symmetrisch gebatikte wikkelrok, met in drie horizontale banen motieven als palmbomen, rotsformaties en kleine pendopo/pendapa (veranda's). De seret (sierrand korte zijden) is effen wit. Veldhuisen geeft het patroon de naam sunyaragi, een toestand van spirituele leegte waarbij de ziel zich vermengd met het heelal (McCabe Elliot, 1984). De kain panjang was de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001). Deze doek is volgens verzamelaar-schenker gemaakt voor alle culturele groepen.