Hoe zit een historische mantel in elkaar en hoe werd zoiets gedragen? Naar het antwoord hierop zijn de meestercoupeurs in opleiding op zoek. Aan de hand van film en tekst geeft Modemuze een kijkje achter de schermen bij de Meesteropleiding Coupeur.
Afgelopen november vond de grande finale van Fashion Fest by MAFB, powered by Modemuze plaats. De winnares mocht op het Amsterdam Museum haar ontwerpen tentoon stellen.
Museumcollecties kunnen een inspiratiebron vormen voor modeontwerpers, maar andersom bieden jonge ontwerpers met hun werk ook een interessant perspectief op de modegeschiedenis. Ook tijdens FashionWeek is dit te zien.
Soms komt er een jurk tevoorschijn die op de hanger niet veel soeps lijkt, maar in het juiste licht een verschijning is. Deze avondjurk met tule uit 1954 bleek een grote verassing.
Een leuke ontdekking: de jas die Jacob van Alewijn op een 18de eeuwse portret draagt (collectie Amsterdam Museum) bevindt zich in de kostuumcollectie van het Rijksmuseum.
Redingote d'homme of 'mannenjas': zo werd deze jasjurk voor vrouwen eerst op modeprenten genoemd. Het is niet gek dat de redingote populair werd onder zowel vrouwen als mannen. De stevige, maar lichte wollen stof hield dragers lekker warm en de mouwen beschermden goed tegen de regen.
In een bruidsjurk herken je zowel de smaak van de bruid als ook de heersende mode. Vroeger was dat niet anders. Twee voorbeelden uit de verzameling van Museum TwentseWelle laten dat goed zien.
Kunstenares Kate Bisschop-Swift (1834-1928) hield ervan om zich thuis te omringen met alles wat oud is of oud lijkt. Samen met haar echtgenoot Christoffel verzamelde ze antieke meubels, kunstvoorwerpen en snuisterijen, maar ook ramen en deurposten. In hun zorgvuldig ingerichte kamers met dat oude ambacht uit de zestiende en zeventiende eeuw, voelden Kate en Christoffel zich thuis.
Een duurzame en karakteristieke manier van inpakken. Dat wordt in Japan al eeuwenlang gedaan met de furoshiki: een vierkante doek met sierlijke designs. Voor een lange tijd vervangen door plastic tassen, maar tegenwoordig weer volop in vogue. Maar waar komt deze nieuwe interesse vandaan?
Waar zijn de herauten van wapenen gebleven? Dat vroeg Trudie Rosa de Carvalho zich af toen ze de inhuldiging van koningin Beatrix vergeleek met de inhuldiging van Willem I. Ze ging op onderzoek uit...
Voor het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’, belicht Martine Teunissen (Beleef het verleden) replica’s gemaakt naar aanleiding van archeologische textielvondsten. Leuk om naar te kijken, maar ook om zelf mee aan de slag te gaan! Martine beschrijft in deze blog post hoe je zelf een vroeg 17de eeuwse huik kan maken (vergeet ons vooral niet te taggen als je jouw creatie deelt op social media!)
Een bijzondere schenking ontving het Haags Historisch Museum onlangs: kleding en andere persoonlijke voorwerpen van verzetsheld George Maduro. De kleding is bijzonder goed bewaard en geeft een interessant beeld van de herenmode van voor de Tweede Wereldoorlog.
In 2015 uitte modejournalist Suzy Menkes forse kritiek op musea. Zij hield een pleidooi voor de terugkeer naar modetentoonstellingen gebaseerd op onderzoek naar eigen collecties. In het symposium Fashion in Museums: Past, Present and Future in het Rijksmuseum werd reactie gegeven op haar statement door verschillende internationale sprekers.
Miniatuurkleding is een belangrijke informatiebron om gaten in de kostuumgeschiedenis op te vullen: vaak zijn de miniaturen zo goed gemaakt dat ze veel kunnen vertellen over kleding die 'in het groot' bijna niet bewaard is gebleven. Zo zijn er 17de en 18de eeuwse poppenhuizen, waarvoor zelfs het ondergoed voor de poppen of de kleding van het dienstpersoneel tot in detail is uitgevoerd.
Deze zwarte japon werd als trouwjapon aan het Kunstmuseum Den Haag geschonken. Dat een trouwjapon zwart is van kleur is voor deze tijd niet zo apart. Wat wel bijzonder is, is dat het hier om een zwangerschapsjapon gaat!