Grote, extravagante, gekostumeerde bals: die behoren helaas tot het verleden. Gelukkig zijn de kostuums die aan het hof werden gedragen vaak vastgelegd door een hiervoor aangestelde kunstenaar.
Pedro Konijn heeft een passie voor historische kleding en heeft daarom een verzameling aangelegd. Wat deze verzamelaar zo uniek maakt? Hij verzamelt en draagt kleding van het tegenovergestelde geslacht.
Van Superbimbo-avonden tot een striptease met Oud Hollands haakwerk, het Rotterdamse nachtleven zit vol verrassingen! En het is allemaal te zien in de tentoonstelling Party People in Museum Rotterdam.
Culturele uitwisseling komt in onze gehele geschiedenis voor: in onze handelingen, maar ook in objecten is te zien dat we ons altijd door andere culturen en gebruiken hebben laten inspireren. Maar hoe komt Arabische kalligrafie terecht op schortje uit de Markense streekdracht?
In de tentoonstelling Alphonse Mucha, Art Nouveau in Parijs in Kunstmuseum Den Haag zijn niet alleen vrouwen in het werk van Mucha te zien, maar ook een aantal kostuums uit de tijd waarin Mucha in Parijs vertoefde.
De kraal: het basiselement van verschillende sieraden uit de sieradencollectie van het Centraal Museum. In deze blog vertelt Eva Burgering, conservator in opleiding, over kraalsieraden en hun geschiedenis als ruilmiddel.
Sportswear, active wear, athleisure, streetwear: er zijn heel veel verschillende termen voor misschien wel de grootste kledingtrend van (het eind van) de 20e en 21e eeuw. Naar aanleiding van een sweatsuit van het Amsterdamse label L'Origin3, die tentoongesteld wordt in de expo the new normal, wordt in dit blog-essay ingezoomd op de verschillende betekenissen en connotaties van de sweatsuit.
In de tijd van de Zuiderzee was het heel vanzelfsprekend om zuinig om te gaan met kleding. Mensen deden zo lang mogelijk met hun kleding, en wanneer iets stuk was herstelden ze dit. Tegenwoordig wisselen we heel snel van kleding. Marjolein Pas neemt ons mee in de tentoonstelling ‘Kleren maken de vrouw’ van het Zuiderzeemuseum: oude en nieuwe manieren van kleding maken en dragen komen bij elkaar.
Iemands sekse (gender) is meestal zichtbaar. We zien bijna altijd direct of iemand man of vrouw is. Seksuele identiteit is echter op zich niet zichtbaar. We kunnen niet altijd met zekerheid zeggen of iemand homo of lesbienne is. Beide zijn vandaag de dag belangrijk voor onze persoonlijkheid en vinden hun weg in de mode.
Haar veilinghuis komt regelmatig in de media in verband met topstukken van beroemdheden zoals Princess Diana en Audrey Hepburn. Maar wie is Kerry Taylor? En waarom is haar veilinghuis zo succesvol?
In 1840 opende Carolina von Franquemont de eerste Indo-Europese batikkerij op Java. Franquemont doeken, bekend geworden als kain Prankemon, tonen in hun tekening en vorm de uitwisseling tussen de Europese en Indonesische cultuur.
In deze driedelige blogserie word je meegenomen op een fascinerende reis van de geschiedenis van period underwear, van historische voorlopers naar het hedendaagse menstruatieondergoed.
“Wakanda forever!” werd iconisch als strijdkreet van de Dora Milaje, door het enorme succes van superheldenfilm Black Panther (2018) dat zich afspeelt in het fictieve Afrikaanse koninkrijk Wakanda.
Ter nagedachtenis van een Nederlandse sieraadkunstenaar is de Stichting Françoise van den Bosch ontstaan. Inmiddels is de Stichting al 40 jaar een welbekend instituut en draagt daarmee bij aan de stimulering van hedendaagse sieraadvormgeving. Maar hoe is de Stichting zo succesvol geworden?
Tijdens de negentiende en twintigste eeuw speelde fijn handwerk een belangrijke rol in het naaionderwijs, ook coupe en het vervaardigen van kleding-illustraties werden als een belangrijke vaardigheid gezien. Oefeningen werden verzameld in schriften en albums waarvan een aantal te vinden zijn in de collectie van MoMu – Modemuseum Antwerpen.