Katoenen kokerrok met boeketten, fabelvogels en andere dieren

ca. 1935
Lasem

Kokerrok met de kepala ('hoofd') met een boeket en fabelvogels op diagonale banen die gevuld zijn met florale motieven. De badan ('lichaam') bestaat uit een ondergrond van een rijstmotief (beras wutah), met daar overheen (zoog)dieren, vogels en dezelfde boeketten als van de kepala. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De doek is een tiga negeri, dat wil zeggen dat hij in drie verschillende plaatsen gemaakt is: Lasem, Kudus en Solo (Surakarta). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.