Katoenen kokerrok door Nj. Oey Kok Sing met bloemen op een geometrische achtergrond

Vervaardiging: Oey Kok Sing
ca. 1933

Kokerrok met kepala ('hoofd') in diagonale stroken (dlorong), gevuld met florale motieven. De badan ('lichaam') heeft een patroon van kawung, met daarop grote takken met bloemen. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Peranakan en voor de export.