Katoenen ceremonieel wikkelkleed met symbolen voor de Javaanse wereldorde

voor 1996
Surakarta (stadsgemeente)

Deze dodot is volledig gebatikt met het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Semèn behoorde oorspronkelijk tot de verboden motieven die voorbehouden waren aan de vorstenhoven van Midden-Java. De dodot behoort toe aan de aristocratie van de Javaanse hoven. Maar ook 'gewone' bruidsparen dragen de dodot tijdens huwelijkse plechtigheden. Er zijn verschillende wikkelwijzen van de dodot; mannen dragen hem vaak over een broek van patola-stof (dubbele ikat uit Gujarat, India), terwijl vrouwen de dodot over een kain panjang (wikkelrok) dragen (van Hout, 2001:149). De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs.