Ceremoniële wikkeldoek met effen middenvlak en daar omheen pauwen, paviljoenen, bergen en vogels

ca. 1900
Surakarta (stadsgemeente)

Ceremonieel wikkelkleed dat door mannen en vrouwen gedragen kan worden. Dit exemplaar heeft een groot rechthoekig effenkleurig middenvlak, de modang (Veldhuisen; van Hout noemt dit vlak de tengahan, zie onder; normaliter is een modang ook ruitvormig), met grote kumitir aan de zijden. De randen bevatten pauwen, paviljoenen, bergen en vogels en vormen tezamen het semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). De dodot behoort toe aan de aristocratie van de Javaanse hoven. Maar ook 'gewone' bruidsparen dragen de dodot tijdens huwelijkse plechtigheden. Er zijn verschillende wikkelwijzen van de dodot; mannen dragen hem vaak over een broek van patola-stof (dubbele ikat uit Gujarat, India), terwijl vrouwen de dodot over een kain panjang (wikkelrok) dragen. Dodot komen in verschillende maten. De gehele doek is gebatikt met één patroon, of er is een effenkleurig middenveld, de tengahan, die omgeven wordt door batikpatronen (van Hout, 2001:149). De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs.