Katoenen ceremonieel wikkelkleed met diagonale, met motieven gevulde, banen

ca. 1900
Surakarta (stadsgemeente)

Dodot met diagonale banen, die gevuld zijn met motieven. De diagonale banen noemt men garis miring, en deze variant de rujak senté, hetgeen een grote udan liris is. Udan liris is dus ook weer een soort motief dat valt onder garis miring. De dodot behoort toe aan de aristocratie van de Javaanse hoven. Maar ook 'gewone' bruidsparen dragen de dodot tijdens huwelijkse plechtigheden. Er zijn verschillende wikkelwijzen van de dodot; mannen dragen hem vaak over een broek van patola-stof (dubbele ikat uit Gujarat, India), terwijl vrouwen de dodot over een kain panjang (wikkelrok) dragen. De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs en bestaat uit twee stukken.