Borstdoek voor vrouwen met florale motieven

ca. 1910
Indramayu (regentschap)

Handgesponnen en handgweven borstdoek in rood, lichtblauw en crème met semèn-motief volgens de verzamelaar. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). Deze kemben is versierd met vogels en bloemen. Een kemben werd oorspronkelijk gedragen door vrouwen aan de vorstenhoven om hun onderhevigheid aan de vorst en hun rol als vruchtbare moeder te benadrukken. Buiten de hoven werden kemben alleen gedragen op ceremoniële aangelegenheden (van Hout, 2001). Deze doek is gemaakt voor lokaal gebruik.