Borstdoek voor vrouwen met bloemen en feniks

ca. 1900
Indramayu (regentschap)

Handgesponnen, dus zogenoemde ruige batik in blauw, bruin en crème met bloemmotieven en feniksen. Aan de uiteinden zitten sisir: imitatie-franje, en aan een uiteinde lange getwijnde en geknoopte franjes. De papan bevatten volgens de verzamelaar grinsing, een schubachtig motief dat slechte invloeden weert (Heringa, 1996). De feniks is oorspronkelijk een Chinees symbool voor een lang leven. In de Chinese volkskunst hebben decoraties altijd een betekenis. De vliegende feniks werd in de Qin dynastie het symbool voor de keizerin, dus voor vrouwelijkheid en vruchtbaarheid (een feniks is een typisch motief voor een bruid). Een staande feniks daarentegen heeft een mannelijke connotatie (Duggan, 2001). In het verleden waren kemben verplichte dracht aan de vorstenhoven, terwijl daarbuiten kemben alleen gedragen werden tijdens ceremoniële aangelegenheden. Met de kemben werd de onderwerping aan de vorst en de rol van vruchtbare moeder gerepresenteerd (van Hout, 2001). Deze doek was bestemd voor lokaal gebruik.