ZIjden schouderdoek met florale motieven en fabelvogels

ca. 1900

Langwerpige doek, van schijnbaar ongewone afmeting (volgens informatie bij Veldhuisen's registratie). De doek is versierd met soga (bruin) en zwart in florale motieven en siervogels, van een niet eerder geziene soort (idem). De sierrand bestaat uit een driedubbele strook, alle drie de banen gevuld met banji-variaties. Banji is het Chinese woord voor het Sanskrite swastika, en refereert aan welvaart en geluk (van Roojen, 1998). De doek is een vrij grove batik. Veldhuisen noemt nog tijgerkoppen als motief. Selendangs zijn typische vrouwenkledingstukken en worden gebruikt als omslagdoek maar ook als draagdoek voor dingen en kinderen. Deze Cinese doek was bestemd voor die markt en voor de export (Sumatra).