Zijden schouderdoek met bomen, bloem- en bladmotieven

ca. 1900

Schouderdoek met 8 elegante bomen (pohon) en bloemen op een ukel-achtergrond (kleine, krullerige) ranken. De registratie van de verzamelaar noemt nog de term lokcan, die verwijst naar de Chinese term voor blauwe zijde, afgeleid van juan: zijde. Lokcan zijn zijden schouderdoeken, oorspronkelijk in blauw en wit, die gemaakt werden in Peranakan batikkerijen en die geëxporteerd werden naar Sumatra en Bali (Heringa, 1996). Ook wordt de pohon, genoemd door Veldhuisen zelf, kembang waluh (pompoenbloem) genoemd op een aangehecht kaartje bij zijn registratie, een motief dat ook gevonden wordt op oude moskeeën (zie ook nr. 5663-283). Selendangs zijn typische vrouwenkledingstukken en worden gebruikt als omslagdoek maar ook als draagdoek voor dingen en kinderen. De doek was bestemd voor de Chinese markt en de export.