Tweedelige huisjapon (Jak en rok)

KA 20130.1/3
Amsterdam Museum
Credits
Onderzoek naar en fotografie van de 18e- en 19e-eeuwse kostuums van het Amsterdam Museum zijn mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Barbas- Van der Klaauw Fonds, het Netty van Doorn Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds
schenking 1998

Tweedelige huisjapon van wijnrode ripszijde, bestaande uit een jak met borststuk, losvallende plooi op de rug, zogenaamde plis watteau en een aangerimpelde rok. Halflange strakke mouwen en een dubbele rij aangerimpelde manchetten. Het jak is afgezet met een opgestikte gerimpelde strook zijde. Het borststuk sluit middenvoor en heeft als versiering drie horizontale stroken gerimpelde zijde: borsthoogte, maag en taillehoogte. Het lijfje heeft een ingenaaid keurslijfje van naturelkleurig linnen, sluiting middenachter door middel van een rijgveter. De rok is ongevoerd.