Keelband bij de ronde kap

Doorzoek de website met tags
Maker
Zeeman-Visser, Geertje
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 2001-08-29

De keelband hoort bij de zogenaamde ronde kap en dient om de kap op het hoofd te bevestigen. Geertje droeg deze keelband bij haar ondertrouw op 6 september 1963. Na haar huwelijk droeg zij geen ronde kap meer, maar het meisjesmutsje dat voor jonge vrouwen in de mode was. Deze keelband is gemaakt van een reep wit katoen met open witwerk in een geometrisch patroon. De randen zijn afgewerkt met muizentandjes. Keelband gemaakt van reep wit katoen met wit open borduursel, witwerk. Geometrisch patroon. De randen, behalve in het midden afgewerkt met muizetandjes. Aan de uiteinden twee trensjes voor de kaphaken. De keelband hoort bij de zogenaamde ronde kap en dient om de kap op het hoofd te bevestigen. Geertje droeg deze keelband bij haar ondertrouw op 6 september 1963. Na haar huwelijk droeg zij geen ronde kap meer, maar het meisjesmutsje dat voor jonge vrouwen in de mode was. Deze keelband is gemaakt van een reep wit katoen met open witwerk in een geometrisch patroon. De randen zijn afgewerkt met muizentandjes.