Katoenen wikkelrok met weefimitatie en zigzaggende stroken

ca. 1955

Deze kain panjang kepala tumpal bevat twee halve kepala ('hoofd'), één aan elk uiteinde, waarvan slechts één met traditionele tumpal. De andere heeft verticale stroken van verschillende kleuren. De badan ('lichaam') bevat het tirta tedja-motief (Veldhuisen's registratie), wat de zon die op water schijnt symboliseert. Het bestaat uit zigzaggende stroken van verschillende kleuren. De verzamelaar, Veldhuisen, geeft als opmerkingen dat de rok in dezelfde stijl is als de Sundanese priyai (officiele dracht) van 1940. Ook noemt hij de wiron-plooien; dit zijn de plooien aan de voorkant van een gevouwen kain panjang. De rok is van Indonesische makelij en was bestemd voor die markt.