Katoenen wikkelrok met florale en vleugelmotieven

ca. 1950

Indonesische batik met een halve kepala ('hoofd') aan elk uiteinde, waarvan één met tumpal. Het andere uiteinde bevat verticale banen, gevuld met bloemen en cirkels. De badan ('lichaam') bevat twee tegenoverstaande lar-motieven en abstracte bloemfiguren.De lar, een enkele vleugel, is een motief dat de garuda representeert. Garuda is een half-vogel, half-mensachtig wezen. Volgens de Indo-Javaanse mythologie droeg Garuda Vishnu door de hemel. De Garuda is een oud koninklijk symbool (McCabe Elliot, 1984:68; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). De rok is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor die markt.