Katoenen wikkelrok met bekend geometrisch patroon in twee tinten groen

ca. 1900
Pekalongan (regentschap)

Kain panjang met het kawung-patroon in twee tinten groen. Volgens de verzamelaar gemaakt in een Indo-Europese batikkerij. In van Hout (2001:176) staat de doek afgebeeld en wordt uitgelegd dat het een goed voorbeeld is van de hybride stijl van vele Noordkust batiks. Het formaat, kain panjang en het motief kawung, zijn typisch klassieke batik van Midden-Java. Het groen is een aanpassing aan Islamitische voorkeuren in kleuren. Veldhuisen's informant noemt het patrono kawung kentang. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). De rok was volgens de verzamelaar bestemd voor alle culturele groepen.