Doek voor de export naar Sumatra met vleugelmotieven, bloemen en bladeren

ca. 1910
Sumatera

Een doek, volgens de verzamelaar een kain Sumatra, en volgens gegevens van de informant van de verzamelaar een selendang Jambi. Deze geeft het ontwerp tevens de naam bang biru lokcan (rood-blauw-zijde). De doek bevat hoofdzakelijk florale motieven als bloemen en bladeren, maar daarnaast tevens vele lar, de enkele vleugel die het geheel aan motieven tot semèn maakt. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). De lar verwijst hierbij naar de hemel, en wel naar het heilige rijdier van de Hindoe God Vishnu (idem). Het blauw is aangebracht met een penseel in de colet-techniek. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij, en was bestemd voor de export naar Sumatra. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).