Doek, bestemd voor de export naar Sumatra, met groot blauw middenvlak en gekleurde rand

Sumatera

Een kain Sumatra, volgens de verzamelaar's informant een selendang Jambi, met het patroon bang ungon. Het middenvlak is effenblauw, terwijl de randen met florale motieven zijn gebatikt en rood geverfd. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese werkplaats, en was bestemd voor de export naar Sumatra. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).