Blog

  • Foto 1. Aangeklede mannequins op de filmzolder van het Amsterdam Museum.
    favoriet  5
     

    Een behoorlijke entourage zit schuil achter de creatie en opbouw van het oeuvre-overzicht van ontwerpers Puck & Hans. Op de voormalige filmzolder van het Amsterdam Museum werd dagenlang geselecteerd, gecombineerd en aangekleed, totdat alle mannequins fatsoenlijk (met een knipoog) in hun respectievelijke thema's pasten.

  • Foto 2. Herijkers aan het werk. Foto: Lotte Stekelenburg.
    favoriet  5
     

    Als je bedenkt dat 1 cm kant uren kan kosten om te maken, dan is de mankracht die achter de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen moet zitten overweldigend. Tijdens het herijkinsproces (inverntarisatie en herwaardering van de collectie) zijn ruim 65.000 kantobjecten opnieuw bekeken.

  • Kostuums van Toneelgroep De Appel. Foto links: Veronica Saenz, foto rechts: Lisa Whittle.
    favoriet  8
     

    De deuren slaan open en de eerste glimpsen van glittering en sensatie komen je tegemoet. De kostuums uit de Theatercollectie mogen dan veilig opgeslagen zijn in het depot, de sprankeling van het toneel zijn ze niet verloren. In twee aktes licht Modemuze Veronica Saenz twee thema's uit de rondleiding door de Theatercollectie toe die haar in het bijzonder aanspraken: de kostuums van Toneelgroep De Appel en de werken van Nicolaas Wijnberg.

  • Het uiteindelijke resultaat van één van de modellen van de hoedenstandaards
    favoriet  0
     

    Op dit moment zijn in Paleis Het Loo meer dan honderd hoeden van Prinses Beatrix te zien, die ze heeft gedragen tijdens haar regeerperiode. Naast de hoeden heeft de bijzondere vormgeving een belangrijke rol in de uitstraling van de tentoonstelling. In deze post geeft Trudie Rosa de Carvalho, conservator kostuum en textiel bij Paleis Het Loo, een inkijkje in het maken van de tentoonstelling.

  • Zaaloverzicht The Future of Fashion is Now, Boijmans Van Beunignen website Boijmans Van Beuningen.
    favoriet  1
     

    Modetentoonstellingen rijzen als paddenstoelen uit de grond en modeontwerpers lijken meer dan ooit betrokken te zijn bij de inhoud van modetentoonstellingen. De tijd lijkt rijp voor een nieuwe vorm van museologie, namelijk: the new fashion museology.

  • Puck, Hans en Annemarie den Dekker in het depot.
    favoriet  0
     

    Een groot deel van de objecten die musea bezitten liggen veilig opgeborgen in depots en zijn niet permanent voor bezoekers te zien. Deze schatkamers zijn voor bijna elke tentoonstellingsmaker een must see, wie weet wat je toch nog aantreft achter gesloten deuren.

  • favoriet  0
     

    Museum Van Loon beschikt over een koetshuis, dat oorspronkelijk een eenheid vormde met het huis aan de Keizersgracht 672. Onlangs werd een van de meest spectaculaire rijtuigen, de gala-berline van jonkheer Louis van Loon gerestaureerd. Daarbij werkte het museum samen met de Meesteropleiding Coupeur voor de reconstructie van de bijbehorende livreien.

  • favoriet  3
     

    Een bijzondere begin van de opleiding. MBO College Hilversum organiseerde, in samenwerking met Modemuze en MAFB, een masterclassdag voor de eerstejaars studenten van de nieuwe opleiding Menswear & Tailoring met Adam Lee Carroll (menswear designer bij O’Neill) en aansluitend een rondleiding in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum.

  • Judith in actie
    favoriet  1
    2

    Achter de schermen bij de fotografie van museaal ondergoed: Mode en Kostuum Conservator Judith van Amelsvoort (Amsterdam Museum) is momenteel  bezig met het documentatieproject ‘Ondergoed door de eeuwen heen’. Een hele klus, want de collectie van het Amsterdam Museum is enorm. Als onderdeel van de uitgebreide documentatie worden alle items gefotografeerd. Daar wilde ik als Modemuze wel eens bij zijn!

  • favoriet  0
     

    Het Amsterdam Fashion College is een initiatief van FAnZ- Productions en opricht door Fatima Essasah: een verslag van de vierde editie van dit bijzondere mode-initiatief.

Pagina's