'Wounded hevea', uit de serie 'Materialisation'

Bach, Caroline
BK1560
TextielMuseum
aankoop, 2019

'Wounded hevea' is een soort 'borststuk'of 'lichaamspantser', vervaardigd van de schors van de Hevea rubberboom. De schors is bestreken met latex (het gestolde sap van de rubberboom). Aan de boven- en onderkant zijn katoenen banden bevestigd die over de schouders en rug van de potentiele drager lopen. He werk maakt onderdeel uit van de 6-delige serie ‘Materialisation’, het afstudeerproject van de Franse textiel- en sieraadontwerper Caroline Bach aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. 'Wounded hevea' is een soort 'borststuk'of 'lichaamspantser', vervaardigd van de schors van de Hevea rubberboom. De schors is bestreken met latex (het gestolde sap van de rubberboom). Aan de boven - en onderkant zijn katoenen banden bevestigd die over de schouders en rug van de potentiele drager lopen. Het body piece ‘Wounded hevea’ maakt onderdeel uit van de 6-delige serie ‘Materialisation’, het afstudeerproject van de Franse textiel- en sieraadontwerper Caroline Bach aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Het gehele project is een kritisch commentaar op het mensonterende en het milieu aantastende productieproces van rubber. Voor de rubberproductie levert onder meer de Hevea brasiliensis, een rubberboomsoort uit Brazilië, het sap. Voor aanplanten van rubberbomen in monoculturen wordt in de Amazonas ecologisch waardevolle regenwoud gekapt, en voor het aftappen van de rubber sap worden mensen uitgebuit. Dit alles ten dienste van producten voor de transport- en technische sector zoals rubberen autobanden. Elk van de 6 werken uit ‘Materialisation’ verbeeldt één fase in het proces van zaad tot rubber eindproduct. Een productieproces dat voor velen onbekend is, wordt in de serie lichaamsstukken op subtiele wijze aangeduid. Door stukken te maken die als soort body pieces op het lichaam gedragen worden, creëert Caroline Bach een menselijke maat voor wat anders slechts koude informatie en kritiek zou zijn. Ter begleiding van het project toonde Bach foto’s van de rubberproductie en het boek ‘Material Matters’ (oplage 10).