Witte huipil met grote bloemmotieven

RV-5390-5
c. 1978
San Mateo Ixtatán

Deze huipil is in een heupweefgetouw met fabriekskatoen geweven. De huipil is versierd met borduursels. Een borduursel is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan het weefsel worden toegevoegd na het weven. Een huipil wordt uitsluitend door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken. De gebruikte techniek is als volgt: één lap fabrieksgeweven katoen, om een zijnaad gevouwen, de andere zijnaad en de schoudernaden dichtgenaaid. Het grote patroon (62 cm.) aan beide zijden van de huipil is geborduurd in een platsteek met lange floterende draden, en bestaan uit zespuntige, soms dubbele sterren waaromheen lijnen lopen in verschillende kleuren. De hoofdkleur is blauw, daarnaast worden lichtblauw, groen, rood, donkerrood, geel en paars gebruikt. De verschillende egaal gekleurde lijnen worden van elkaar gescheiden door rood of paars met geel gestreepte lijnen. Het middelpunt van de sterren is egaal, in tweeën of in vieren verdeeld. Patroon en kleurverloop zijn niet consequent doorgevoerd, bijvoorbeeld de sterren op de achterkant hebben geen 'binnenster'. Onder het grote patroon zijn een eenvoudige tak en twee vogeltjes geborduurd in platsteek, met blauw, geel en rood garen. Hals en armsgaten zijn dicht omgezoomd met rood en blauw borduur- garen. De zij- en bovennaad zijn met de hand dichtgeregen met borduurgaren. San Mateo Ixtatán bevindt zich in het departement van Huehuetenango. In 2007 telde San Mateo Ixtatán een bevolkingsaantal van 35,539 inwoners, waarvan 34,129 tot de Chuj cultuur behoren.