Rood wollen trouwborsik, Marken

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1800 - 1900
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1988-12-02

Rood wollen bruidsborsik gemaakt van rood baai met mouwen en schouderstukken van rood laken. De hals en de voorpanden zijn afgezet met geel-groen wollen band. De mouwen zijn afgewerkt met karnemelkskoor met daarboven karnemelks hennekoor met een spiegeltje. De mouwnaden, schoudernaden en mouwinzet zijn ook afgewerkt met karnemelks hennekoor. De mouwen zijn gevoerd met linnen. Dit kledingstuk werd gedragen met Pinksteren en door de bruid. Dit jak is door de kleurstelling van het band gedragen bij de lichte rouw. Mouwen en schouderstukken van rood ras, het lijfje van rood baai, "zijnaden achter, achterpand valt langer dan de voorpanden, sluiting middenvoor en samen met de hals afgezet;afgezet met geel-groen wollen band, mouwen afgezet met karnemelkskoor, mouwnaden, schoudernaden, mouwinzet en langs de polsen karnemelks hennekoor, mouwen gevoerd met linnen, gedragen met Pinksteren? door de bruid? lichte rouw?