Meisjesjapon, zogenaamde 'tabbaert', van lichtblauwe zijde met bloemborduursel in veelkleurige zijde, vermaakt uit brede panierjapon

Maker
Magdalena van Reyen (mogelijke vervaardiger borduurwerk)
0321817
Kunstmuseum Den Haag
1760

Meisjesjapon, zogenaamde 'tabbaert', van lichtblauwe zijde met bloemborduursel. De japon is vermaakt uit een brede panierjapon. Één naad in de rok zit in de huidige toestand niet zoals deze oorspronkelijk zal hebben gezeten, deze is aaneengezet na het borduren en het borduurpatroon op de twee rokpanden sluit niet correct aan. Andere naden zijn nog ‘in tact’: daar is overheen geborduurd. Uit de rok moeten daarom panden verwijderd zijn. Het lijfje komt hoe dan ook uit een ouder kledingstuk, mogelijk uit iets wat meer gebruikt is? In de punt van het lijfje ontbreekt een bloemetje, mogelijk door slijtage. Over de punt is geen ceintuur gedragen. Voor de huidige mouw is door het borduursel heengeknipt. Mogelijk zijn de koordjes mogelijk niet origineel. Hoewel de japon volgens provenantie geborduurd is door Magdalena van Reyen, hebben er mogelijk meer borduursters aan het borduursel van de japon gewerkt. Hoewel de basistekening van het borduurwerk in lijfje en rok gelijk is, zijn de bloemmotieven niet op dezelfde wijze ingevuld. Mogelijk is de basistekening anders geïnterpreteerd door verschillende borduursters? De onderste geborduurde rand van de rok verspringt van kleur. Het Rijsselse kant dat volgens een oudere beschrijving in de hals had moeten zitten is tijdens onderzoek in 2016 niet aangetroffen, mogelijk is dit toegevoegd voor verkleeddoeleinden en daarom door de modeafdeling van het Gemeentemuseum verwijderd.

Japon, van hemelsblauwe zijde geborduurd met bloemen in verschillende tinten groen, roze, rood, geel en wit. Japon met een ronde hals aan de voorzijde en een bijna vierkante hals aan de achterzijde. Het lijfje heeft een voorpand uit één stuk en heeft middenvoor een afgeronde punt, waarin de punt van een korset past. De rug, die bestaat uit twee toelopende pandjes in het midden en bredere panden richting de zij sluit middenachter met een rijgsluiting van nestelgaatjes onder smalle overslagen (rijgkoord ontbreekt). Zowel voorpand als de rug zijn met twee verticale baleinen verstevigd. De smalle korte mouwtjes zijn vrijwel glad aan de schouderstujes gezet, en hebben extra rondgeknipte en aangezette randen. De mouwtjes bestaan uit één stuk, de naden lopen vanuit de oksel langd de binnenkant van de arm. Het rokgedeelte is met kleine regelmatige platte plooitjes aan het lijf gezet, en is aan de voorzijde korter dan aan de achterzijde. In de zij zijn aan weerszijden zakopeningen gemaakt. Het gebaleineerde lijfje is gevoerd met wit linnen, evenals de mouwtjes en het bovenste deel van de rok aan de achterzijde. Het grootste gedeelte van de rok is gevoerd met dunne zijde in dezelfde hemelsblauwe kleur als de rest van de "tabbaert". De zoom is afgezet met een blauwe zijden band. Over drie naden is heengeborduurd, slechts één naad is geknipt ná het borduren.

Tabbaert voor een kindje van hemelsblauwe zijde met bloemen geborduurd in alle kleuren, geel en rood. Lijfje waarin de punt van een korset past, achter een vetersluiting. Langs de hals een Rijssels kantje.

Meisjesjurk (tabbaert) van hemelsblauwe zijde geborduurd met bloemen.