Katoenen wikkelrok door E. v. Zeylen met bloemen, chrysanten, en vlinders

ca. 1950

Batik met motieven vanaf de rand omhoog gewerkt: bulan, in chrysanten en andere bloemen, kleine boeketten en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Indonesiërs. Aangezien de gesigneerde naam E. van Zeylen, een foutieve vorm is van E. van Zuylen, betreft het vermoedelijk een imitatie van deze bekende batikkerij.