Katoenen kokerrok door Nj. Tjoa Cioa Tjiam met geometrische ondergrond met boeketten en vogels

Maker
Vervaardiging: Njonja Tjoa Cioa Tjiam
ca. 1925
Surakarta (stadsgemeente)

De kepala ('hoofd') van deze kokerrok bestaat uit diagonale banen met chrysanten op een rijstmotief (beras) en andere florale motieven. De badan ('lichaam') staat vol met het geometrische sido mukti, waarop boeketten met vogels zijn gebatikt. Sido mukti is een ruitpatroon dat is ontstaan door het kruisen van golvende lijnen. Binnen de zo ontstane ruitvormen zijn individuele motieven aangebracht, in dit geval verschillende geometrische. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok is in drie verschillende locaties gebatikt, namelijk Lasem, Kudus en Solo (Surakarta); het is derhalve een tiga negeri. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indo-Chinezen en Indonesiërs.