Katoenen kokerrok door fact. Coenraad met vruchtbaarheids- en wereldordelijke symbolen, enkele vleugels, bergmotieven en pauwen op tak

Vervaardiging: Mw. E. Coenraad
ca. 1880

De kepala ('hoofd') van deze rok is vooral blauw, en bevat twee pauwen op een tak, kleine bloemen, en vlinders. De badan ('lichaam') bestaat uit een geheel aan vruchtbaarheids- en wereldordelijke symbolen, en valt onder de algemene noemer semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCAbe Elliot, 1984). De enkele vleugel is de lar, en verwijst naar het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu, de garuda (idem; van Roojen , 1998). Bergen representeren heilige plaatsen waar goden verblijven. De randen bevatten bessen en zijn een imitatie van kant. De rok is Indo-Europees van makelij, en was bestemd voor alle culturele groepen.