Hyères: paillettenjurk

 
Blauw-grijze paillettenjurk met scheuren en rafels.

Hyères: paillettenjurk, Viktor & Rolf (ontwerper),  1993

Sinds hun afstuderen aan de mode-academie in 1992 werken Viktor & Rolf samen aan al hun collecties. De doorbraak van het duo vond plaats in...

Tags: 
Viktor & Rolf
Instelling
Centraal Museum

Hyères: paillettenjurk, Viktor & Rolf (ontwerper),  1993

Sinds hun afstuderen aan de mode-academie in 1992 werken Viktor & Rolf samen aan al hun collecties. De doorbraak van het duo vond plaats in 1993 in het Franse Hyères, waar ze tijdens de Salon Européen des Jeunes Styles maar liefst drie prijzen in de wacht sleepten met deze blauw-grijze paillettenjurk. In de stof zitten rafels en scheuren en op de grond eromheen liggen losse stukjes textiel en pailletten verspreid. Hierdoor lijkt het weefsel uit elkaar te vallen. Voor de ogen is een zwarte blinddoek geknoopt. Om de hals en voor de borst is een effen zwarte stof toegevoegd, die het ontwerp een extra accent en volume geeft. Met deze elementen willen Viktor & Rolf de illusie wekken dat de jurk na duizenden jaar is opgegraven. Het ontwerp heeft dan nog zijn glans niet verloren, zoals ook sommige archeologische objecten hun schoonheid hebben behouden.

De paillettenjurk vertoont meerdere kenmerken die ook de latere creaties van Viktor & Rolf karakteriseren. Het uitvergroten, herhalen of accentueren van bepaalde vormen zijn hiervan de belangrijkste en bepalend voor hun signatuur. Het maximaliseren (van onderdelen) van een ontwerp visualiseert hun roep naar creatieve vrijheid en kan als metafoor gezien worden voor de behoefte van Viktor & Rolf om gezien te worden. Nederlandse modeontwerpers hebben vanaf de jaren vijftig een marginale rol gespeeld in de internationale modewereld. Sinds twintig jaar neemt Nederland, mede vanwege Viktor & Rolf, echter een steeds meer vooraanstaande positie in.

Tegenwoordig draaien Viktor & Rolf met hun collecties volwaardig mee tijdens internationale Fashion Weeks en hebben ze internationaal faam verworven met hun conceptuele en innovatieve ontwerpen. Hierbij zoeken ze vaak de grens op tussen mode, kunst en performance. Hun shows zijn meestal spectaculair. Zelden zijn het de traditionele parades van modellen die in een rij achter elkaar de collectie tonen. Liever kiezen Viktor & Rolf ervoor om bijvoorbeeld een model (Maggie Rize) laagje voor laagje aan te kleden als een Russische Babushka (herfst/ winter 1999/2000). Uiteindelijk droeg het model zeventig kilo aan kleding. Of ze kiezen voor een extra element, zoals bij de presentatie van hun collectie Bluescreen (herfst/ winter 2002/2003): gebruikmakend van de bluescreen-technologie werden op blauwgekleurde onderdelen van de kleding videobeelden geprojecteerd.

Bekijk dit object in de collectie van het Centraal Museum Utrecht.