Huipil, onderdeel van een Tehuana kostuum

Doorzoek de website met tags
RV-4436-290b
1969
Tehuantepec

Zapoteeks kostuum van de "tehuana" (een vrouw uit de zuidelijke stad Tehuantepec). Het kostuum bestaat uit: a. Zwart fluwelen rok met geborduurde bloemen en bladeren in verschillende kleuren, aan de onderzijde een geplooide strook van kant. c. De hoofdtooi, een blouse, van roze kant met ingeweven bloemen, geplooide wit kanten kraag en onderstrook, en dichtgenaaide mouwtjes. b. De fluwelen overgooier, huipil, in de vorm van een jorongo en evenals de rok met gekleurde bloemen geborduurd. Gekocht in Mexico Stad voor 1050 pesos = fl. 315,--, doch afkomstig uit Tehuantepec. NB. De hoofdtooi kan het gezicht omlijsten, in die zin, dat het hoofd door de opening steekt - deze manier vooral bij de kerkgang - of hij kan om het hoofd heen gedrapeerd worden, samengevouwen dus, waarbij de "opening" over de "nek" valt en de witte onderstrook om het gezicht valt.