Gestreepte ceintuur met geometrische motieven

Doorzoek de website met tags
RV-5072-278c
voor 1980
Nebaj

De ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw geweven. Een ceintuur is het kledingstuk dat gebruikt wordt om de wikkelrok of broek vast te binden en hoog te houden. De ceintuur heeft verder ook andere functies, zoals het bieden van ondersteuning tijdens het uitvoeren van zware werkzaamheden. Deze ceintuur is van zware kwaliteit en grote vakmanschap: onder andere is de ceintuur dubbel geweven en het gekleurde borduurwerk is heel dicht op ingeweven. Een borduursel is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan het weefsel worden toegevoegd na het weven. Een derde deel van de sjerp is geborduurd in kleine streepjes, blokjes en geometrische motieven. De ondergrond van de sjerp is rood met twee witte strepen erdoor. De zijkant van de sjerp en deze strepen zijn zwart. De ceintuur loopt smal uit en de scheringdraden zijn bij elkaar geknoopt ter afwerking. De kledingstukken nr. 5072-278a t/m d zijn samen gekocht op de mercado de Domingo voor Q 51, -. Nebaj bevindt zich in het departement van El Quiché. In 2007 telde Nebaj een bevolkingsaantal van 70,456 inwoners, waarvan 66,710 tot de Ixil cultuur behoren.