Boezel voor de zware rouw, Marken

Doorzoek de website met tags
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1900 - 1930
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1995-05-01

Boezel gemaakt van zwarte wollen stof met een stikkie van zwarte kunstzijde versierd met zilveren draden. De boezel is geplooid aan een zwart wollen tailleband. De taille- en achterbanden zijn van zwarte wol. De taillebanden zijn verlengd met rubbetjeskoor. Aan beide zijden de initialen E.H. van Eefje Heins Appel, de tante van Maritje Teerhuis, in kruissteek. De boezel is gedragen bij de zware rouw. Na het werk werd in de winter een nette wollen boezel gedragen. In de rouw was het stikkie zonder sierrandje aan het schort gezet. zwart wollen stof met bovenstukje van zwarte kunstzijde met een zilveren draad, geplooid aan een zwart wollen tailleband, zwart wollen schort- en gatbanden, koperen haken en ogen, schortbanden verlengd met paars/zwart band, rubbetjes koor, initialen E.H. in kruissteek, voor zware rouw.