Symposium kunst en textiel, Textielcommissie

Behold (Schaue), 2009, Sheela Gowda, met dank aan de kunstenaar. Foto: Achim Kukulies .
mei '17 18
Symposium
De Rijswijkse Schouwburg, Rijswijk
10:00 - 16:00

Textiel als medium in de kunst is de afgelopen jaren in een aantal grote internationale tentoonstellingen uitgelicht en zeer positief ontvangen. Beeldende kunst en textielkunst waren lange tijd gescheiden circuits, net zoals de domeinen van het ambacht en de kunsten. Hoewel in de jaren 1960 de emancipatie van textiel als volwaardig artistiek medium plaatsvond, bleven kunstenaars die vanuit de fibre arts textielwerk maakten eerder in de marge.

Impliceert de actuele belangstelling voor de betekenis van textiel in de kunst van de 20ste en 21ste eeuw dat het tij keert? Is de hernieuwde aandacht van beeldende kunstenaars voor ambachtelijke technieken die in de afgelopen 15 jaar zichtbaar is geworden, een teken van een verandering in perceptie?

Op 18 mei 2017 organiseert de Textielcommissie.nl een voorjaarssymposium over het thema Kunst en Textiel. De lezingen en flitspresentaties belichten het thema vanuit verschillende invalshoeken.

Tijdens dit symposium komen de volgende sprekers aan het woord

Presentaties (20 minuten):

Verder zijn er flitspresentaties (5 minuten) van kunstenaar Lulu Cuyvers, van studenten textielconservering aan de UVA Marijke de Bruijne en Sjoukje Telleman en een filmvertoning van werk van ontwerper Bart Hess. Bovendien zijn er performances van de kunstenaars Alya Hessy en Sylvia van den Ouwenlant.

Het symposium besluit met een bezoek aan Rijswijk Textiel Biënnale 2017 in Museum Rijswijk met introductie door Anne Kloosterboer, conservator bij Museum Rijswijk. Het bezoek sluit af met borrel.

Inschrijven:

Inschrijven voor leden vanaf 15 maart, voor niet-leden vanaf 1 april 2017.

Deelname leden 45 euro, niet-leden 60 euro. Graag inschrijven via de website: Textielcommissie.nl.

www.textielcommissie.nl/htmldocs/symposia.html